Pilotproject Co-Teach STEM

Zet je kennis en expertise in voor het basis- en voortgezet onderwijs

Het pilotproject CT-STEM is opgedeeld in vijf fases (0 t/m 4). Op dit moment bevindt het project zich in Fase 1. In deze fase is de eerste groep co-teachers geworven en worden deze voorbereid. De werving (fase 0) is uitgevoerd met een fysieke ‘kick-off’ in mei 2023, geflankeerd door een website en informatieve flyers die uitgedeeld werden aan scholen en bedrijven uit het netwerk van de TU Delft. Op basis van de aanmeldingen zijn acht experts geselecteerd om met de pilottraining te beginnen. Zij hebben allen een bepaalde inhoudelijke bètatechnische expertise, hebben interesse in het onderwijs, en hebben toestemming van hun werkgever om zich als co-teacher in te zetten. 

De voorbereiding van de experts gebeurt via de Co-Teach STEM Module (CTSM), die voor de zomer ontwikkeld is. Deze module bestaat uit vijf sessies en behandelt pedagogisch-didactische vaardigheden, lessen en (project)onderwijsontwerpen, en inclusie en diversiteit. Twee schoolbezoeken in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) horen hier ook bij. De eerste trainingsbijeenkomst heeft plaatsgevonden op 25 september 2023 en is afgesloten met de ‘huiswerkopdracht’ om een les over het eigen expertisegebied te ontwerpen. 
 
Voor het einde van Fase 1 (afronding CTSM), worden de co-teachers die al in februari voor de klas gaan staan, aan een school gekoppeld en worden afspraken gemaakt over de vorm van de beoogde werkzaamheden van de co-teacher. Afhankelijk van de behoefte van de ontvangende school (vak, soort onderwijs, etc…) worden de lessen door de co-teacher voorbereid met ondersteuning vanuit Co-Teach STEM.

Het voornemen is om de module tweemaal per jaar aan te bieden. Voor het einde van het kalenderjaar 2023 wordt besloten over de vorm en de data van de volgende editie van de CT-STEM Module.