Veelgestelde vragen

Zet je kennis en expertise in voor het basis- en voortgezet onderwijs

Algemeen

  • Waar staat STEM voor?
    • Science, Technology, Engineering and Mathematics.
  • Wat is het doel van Co-Teach STEM?
    • Het doel is om scholen te helpen actueel bètatechnisch onderwijs te geven samen met inhoudelijk experts (‘co-teachers’). CT-STEM pakt daarmee de gevolgen van het lerarentekort structureel aan. Co-Teach STEM bevordert onderwijsinnovaties, schoolontwikkeling en loopbaanoriëntatie in het voortgezet en primair onderwijs op het gebied van de bètatechniek.
  • Wat is bètatechnisch onderwijs?
    • Onder bètatechnisch onderwijs vallen vakken zoals Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde, Informatica, Techniek, Onderzoek & Ontwerpen, Natuur, Leven & Technologie, Wetenschap & Technologie (basisonderwijs), en Digitale Geletterdheid, en ook vele thema’s zoals Duurzaamheid, Circulair Bouwen, Voeding, Gezondheid, of Mobiliteit. 
  • Wat is de toegevoegde waarde van co-teachers voor de ontvangende school (bestemmingsschool)?
    • Co-teachers kunnen met hun inhoudsdeskundigheid nieuwe ontwikkelingen onder de aandacht brengen in de klas. Ze zijn een rolmodel voor leerlingen en verbinden de school met bètatechnische beroepspraktijken. Dit kan leerlingen én docenten inspireren en motiveren, en stimuleert de ontwikkeling van lesmateriaal, profielwerkstukken, schoolexamens, excursies, et cetera. 
  • Waarom beperkt het project zich tot STEM-vakken?
    • We zijn ervan overtuigd dat je de beste resultaten behaalt als je vanuit je eigen expertise handelt. De TU Delft Lerarenopleiding leidt studenten op tot bevoegd docent voor de vakken natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica en techniek/Onderzoek & Ontwerpen. Hier hebben we verstand van en op dit gebied hebben we een netwerk van experts, bedrijven en kennisinstellingen.
  • Uit welke regio’s kunnen scholen rekenen op de services van Co-Teach STEM?
    •  In de pilotfase wordt met scholen samengewerkt in regio west/midden. Als het goed gaat vergroten we daarna de reikwijdte van CTS.
  • Het project bevindt zich nog in de pilotfase, wat betekent dit?
    • De pilotfase is een cruciale stap in de ontwikkeling van iets nieuws. We willen verschillende aspecten van deze aanpak eerst testen en evalueren en eventueel verbeteren voordat we gaan opschalen en standaardiseren. De aanpak moet voor alle partijen (bedrijven die co-teachers leveren, ontvangende scholen, organiserende lerarenopleiding) aantrekkelijk, uitvoerbaar en betaalbaar zijn. 
  • Wanneer zal Co-Teach STEM definitief worden uitgerold?
    • De pilotfase eindigt in de zomer van 2025. Daarna wordt besloten over de vervolgstappen.

Deelname

  • Hoe kunnen geïnteresseerde experts, alumni en bedrijfsprofessionals deelnemen aan het Co-Teach STEM-project?
    • De eerste stap is om je aan te melden. Dat kun je doen door het aanmeldformulier in te vullen op: tudelft.nl/co-teaching.
  • Welke eisen worden gesteld aan experts die geïnteresseerd zijn in co-teaching?
    • We vinden dat iedere professional die goed in zijn/haar (bètatechnisch) vak is leerlingen iets waardevols kan bijbrengen. Vind je goed funderend onderwijs belangrijk, heb je bètatechnische expertise, en kun je je vrijmaken om je samen met de docenten die op school werken in te zetten voor de leerlingen, meld je gerust aan op tudelft.nl/co-teaching en we zullen kijken wat er mogelijk is. In essentie verwachten we van de deelnemers dat ze minimaal een HBO denk- en werkniveau hebben.
  • Ik weet niet of mijn werkgever het goed vindt dat ik deelneem aan co-teaching. Kan ik hierbij hulp krijgen?
    • In de pilotfase bieden we nog geen ondersteuning voor bemiddeling tussen co-teacher en werkgever. Het is mogelijk dat in de loop van de pilot een dergelijke ondersteuning in het leven wordt geroepen. Heb je vragen of zorgen hieromtrent, neem contact met ons op om te kijken hoe we je kunnen helpen.

Co-Teach STEM Module (CT-STEM Module)

  • Wat houdt de CT-STEM Module precies in?
    • Na het afronden van de module kan de co-teacher:
      • in grote lijnen uitleggen hoe het funderend onderwijs georganiseerd is (p.o/vo.). 
      • de basisprincipes van leren en lesgeven toepassen  
      • uitleggen hoe klassendynamiek werkt en daarbij een passende klassenmanagement techniek selecteren  
      • aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerling 
      • zijn eigen expertise overbrengen en relevant maken voor de leerlingen 
      • reflecteren op de eigen aanpak en deze bijstellen  
  • Wie kan er deelnemen aan de CT-STEM Module?
    • Alle aanmelders die toegelaten zijn tot het CT-STEM pilotproject. Na je aanmelding wordt er contact met je opgenomen waarna wordt besloten of je toegelaten bent.
    • Over het algemeen zijn co-teachers:
      • Experts uit het bedrijfsleven
      • Experts die werkzaam zijn in de gezondheidszorg, kennisindustrie, hoger onderwijs, etc...
      • Masterstudenten
  • Wat is het doel van het schoolbezoek dat onderdeel is van de CT-STEM Module?
    • Door een kijkje te nemen bij zowel een basis- als middelbare school, kan de deelnemer zelf zien hoe het eraan toegaat in de klas. Deze activiteit stelt de deelnemer te bepalen wat bij hem of bij haar past.
  • Wordt de co-teacher na het voltooien van de CT-STEM Module officieel erkend als bevoegd docent?
    • Nee. Volgens de huidige wetgeving vereist het behalen van bijvoorbeeld een lesbevoegdheid voor middelbaar onderwijs het voltooien van de lerarenopleiding. Er bestaan plannen om te kijken naar de mogelijkheden voor het verlenen van speciale bevoegdheden of micro-credentials aan co-teachers. Echter is het op dit moment te vroeg om hier meer over te kunnen zeggen. 
  • Krijgen co-teachers na het voltooien van de CT-STEM Module een certificaat/getuigschrift?
    • De co-teachers krijgen na het voltooien van de CT-STEM module een certificaat waaruit blijkt dat zij deel hebben genomen aan de CT-STEM Module.
  • Welke kosten zijn verbonden aan het volgen van de CT-STEM Module?
    • Het volgen van de pilot CT-STEM module is in de pilotfase kosteloos.
  • Hoeveel tijd ben ik kwijt aan de CT-STEM Module?
    • Er wordt verwacht dat alle activiteiten (on-campus, online, zelfstudie, schoolbezoek) in totaal omstreeks 40 klokuren in beslag nemen.
  • Hoe vaak wordt de CT-STEM Module gegeven?
    • Er wordt naar gestreefd om de CT-STEM Module 2 keer per jaar aan te bieden (september/februari). Wij evalueren constant het verloop van dit pilotproject en besluiten op basis van onze observaties en feedback over de vervolgstappen. Het is goed mogelijk dat er besloten wordt om de module vaker of minder vaak aan te bieden.
  • Bestaat de mogelijkheid om de gemiste sessies van de CT-STEM Module in te halen?
    • De klassikale sessies kunnen niet worden ingehaald. In de pilotfase is het wellicht mogelijk ruimte voor maatwerk. Neem hiervoor contact met ons op als je denkt dat je door overmacht een sessie gaat missen.
  • Wat zijn de criteria voor het succesvol afronden van de CT-STEM Module en het behalen van de status van co-teacher?
    • In principe zijn aanwezigheid en participatie bij alle sessies van de module en het maken van de  (praktijk) opdrachten de belangrijkste onderdelen van de module.
    • Schoolbezoeken indien nodig (afhankelijk van de ervaring van de co-teacher)
    • Gezien het experimentele karakter van dit project, is het mogelijk dat er aanvullende eisen worden gesteld.

Voor de klas

  • Word ik na het afronden van de CT-STEM Module direct bij een school geplaatst (matching)?
    • Dat is in essentie wel ons streven. Vooral in de pilotfase, zal er gedurende de CT-STEM Module, ook aandacht worden besteed aan de voorkeuren van de co-teacher en potentiële bestemmingsscholen om de matching te bespoedigen.
  • Kan ik als co-teacher zelf kiezen bij welke school ik lesgeef?
    • Over het algemeen zorgen wij voor de matching en plaatsing van co-teachers met inachtneming de woonplaats en voorkeuren van de co-teachers en de school. Het is echter ook mogelijk dat de co-teacher een bestemmingsschool voorstelt. In samenspraak met CT-STEM kunnen er afspraken worden gemaakt met de desbetreffende school.
  • Heb ik een VOG nodig om voor de klas te staan?
    • Ja, een VOG is nodig als je als co-teacher voor de klas gaat staan. Deze wordt geregeld samen met de bestemmingsschool. Voor de schoolbezoeken (observatiemomenten als onderdeel van de CT-STEM Module) is een VOG niet nodig.
  • Wat moet ik als co-teacher precies doen?
    • Afhankelijk van de voorkeuren, expertise en behoeften van zowel de co-teacher als de bestemmingsschool, kunnen de activiteiten variëren van het geven van theorie tot het begeleiden van projectonderwijs. In de loop van de CT-STEM module word je hierop voorbereid.
  • Wat voor ondersteuning kan ik verwachten van Co-Teach STEM als ik als co-teacher voor de klas sta?
    • CT-STEM kan begeleiding bieden bij het voorbereiden van je lessen. Dit wordt gedaan in overleg tussen CT-STEM, co-teacher en eventueel de bestemmingsschool.