Vogels spotten tijdens Biodiversiteitstour op de campus op 1 november; meld je aan!

Nieuws - 18 oktober 2023 - Tessa van Mourik

Op woensdag 1 november, tijdens de Nationale Klimaatweek, geven onze collega’s René Hoonhout en Tim Tabak samen met natuurexperts Gerard Kuit van Natuurlijk Delfland rondleidingen aan medewerkers en studenten om samen vogels te spotten op de campus.

Monitoring

Op 22 mei 2023 introduceerde TU Delft de samenwerking met natuurplatform Waarneming.nl met als doel om in één jaar 1000 verschillende soorten te identificeren. Met de app ObsIdentify, die onderdeel is van Waarneming.nl, kun je eenvoudig planten, dieren en organismen overal identificeren. De waarnemingen worden automatisch gepubliceerd op Waarneming.nl, waardoor je direct bijdraagt aan het vergroten van de kennis van diverse soorten. Sindsdien wordt aan medewerkers en studenten van TU Delft gevraagd om ook bij te dragen en zoveel mogelijk soorten dieren, planten en organismen te ontdekken op de campus. De monitoring van de biodiversiteit op de campus zie je hier.

Op basis van de monitoring kan de TU Delft de campus doelgericht vergroenen en de biodiversiteit versterken. Het verbeteren van de biodiversiteit en leefkwaliteit is onderdeel van de duurzaamheidsplannen van de TU Delft om in 2030 CO2-neutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn.

Samen vogels spotten

Op 1 november kun je vogels ontdekken op de TU Delft Campus met Groenbeheerder René Hoonhout, beleidsontwikkelaar EcoCampus Tim Tabak van TU Delft en natuurexpert Gerard Kuit van Natuurlijk Delfland.

Meld je aan en neem je camera mee of ga aan de slag met je telefoon om de biodiversiteit op de campus vast te leggen. René en Tim dagen je uit om de meest inspirerende foto’s te delen. De beste foto maakt kans op een prijs.

Belangrijk: download alvast de app ObsIdentify op je smartphone, zodat je 1 november meteen aan de slag kunt.

Beeld: Niels Zonneveld van Nest Natuurinclusief

Biodiversiteits rondleidingen op 1 november:

• Ronde 1: 10.30 - 11.15 uur
  • Ronde 2: 11.30 - 12.15 uur
  • Ronde 3: 13.00 - 13.45 uur

Voor deze rondleidingen zijn beperkt plaatsten beschikbaar. Voor meer informatie, stuur een bericht naar sustainability@tudelft.nl

Benieuwd naar de eerste biodiveristeitstour in samenwerking met Waarneming.nl? Lees hier meer.