Ontwerpen in Beeld

Ontwerpend leren formatief evalueren

Veel leerkrachten vragen zich af wat leerlingen nu precies leren van een ontwerpproject. Vaak zijn ze verrast door de nieuwe talenten die boven komen. Maar leert ook iedere leerling en zou het nog beter kunnen?

Met de werkvormen van Ontwerpen in Beeld ontdek je de vooruitgang van je leerlingen en kun je ze betere feedback geven. En sterker nog – doordat de leerdoelen voor hen zelf helder worden – ook de hogere orde leerdoelen zoals creativiteit, probleem oplossen en je in een ander inleven – weten ze ook wat ze zelf aan het leren zijn. Daardoor leren ze meer en kunnen ze elkaar als peers gerichte adviezen geven tijdens het ontwerpproject.

In de aanpak Ontwerpen in Beeld komen ontwerpend leren, 21e eeuwse vaardigheden en formatieve evaluatie samen. De aanpak is ontwikkeld voor leerlingen 8-14 jaar oud en kan worden aangepast voor jongere of oudere leerlingen.

Lees hier meer over de achterliggende onderzoeken.

De set Ontwerpen in Beeld bestaat uit een handleiding, 19 praktische werkvormen en 7 oefenkaarten met de ontwerpvaardigheden.  De verkoop van de set loopt via deze link. Pabo-studenten kunnen de set voor een sterk gereduceerd bedrag aanschaffen. Stuur daartoe een mail naar wetenschapsknooppunt@tudelft.nl.

De aanpak Ontwerpen in Beeld is ontwikkeld door het Wetenschapsknooppunt TU Delft en Ontwerpbureau Meeple, i.s.m. Lucas Onderwijs, de Hogeschool Rotterdam, de Marnix Academie, Hogeschool InHolland en Wetenschapsknooppunt Brabant.

/* */