Echo, het duurzame onderwijsgebouw in gebruik genomen

Nieuws - 19 mei 2022 - Communication

Vanaf 30 mei wordt het duurzame, interfacultair onderwijsgebouw Echo in gebruik genomen door docenten en studenten. Vanaf het nieuwe collegejaar zullen alle zalen ingeroosterd worden en is de horeca volledig in bedrijf.

Een groeiend aantal studenten in combinatie met de behoefte aan grotere maar ook flexibelere onderwijsruimtes heeft geleid tot de ontwikkeling van een tweede extra onderwijsgebouw: Echo. Er komen in totaal zeven onderwijszalen die grotendeels flexibel indeelbaar zijn. Zo kunnen drie aparte zalen worden gemaakt van de grootste collegezaal van 700 plekken. Groepswerk en zelfstudie is mogelijk op de ruim 300 studieplekken.

Duurzaam gebouw

Echo draagt bij aan de duurzaamheidsambitie van de TU Delft om in 2030 volledig duurzaam te opereren. Het wordt een energieleverend gebouw, inclusief de gebruikersgebonden energie zoals stroomverbruik voor laptops, verlichting en horeca. Onder andere zonnepanelen, goede isolatie en een warmte- koudeopslag zijn toegepast in het nieuwe gebouw. Bekijk hier de video met alle duurzaamheidsaspecten.

Een duurzaam onderwijs gebouw vraagt ook om een duurzame inrichting. 90% van het gebruikte meubilair is hergebruikt.

Aanvullende voorzieningen

Naast extra onderwijsvoorzieningen moet het gebouw ook een aantrekkelijke plek worden om elkaar te ontmoeten. Langere openingstijden en goede horecavoorzieningen met diverse zitjes zullen hieraan bijdragen. Verder wordt er rekening gehouden met de behoefte aan voldoende fietsparkeerplekken. Onder Echo is een verdiepte fietsenkelder met meer dan 600 plekken.