Vidi voor Axelle Viré en haar drijvende windturbines

Nieuws - 01 juli 2022

Universitair hoofddocent Windenergie Axelle Viré is een van de twee LR-onderzoekers die een Vidi-beurs ontvangen van NWO. Zij ontvangt de beurs voor haar onderzoek naar drijvende offshore windturbines. Deze vorm van windenergie is een belangrijke factor om Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken. Viré richt zich op fysisch onderbouwde datagestuurde modellering en besturing van drijvende windturbines.

Ik ben zeer dankbaar voor deze Vidi en ontzettend enthousiast over deze nieuwe onderzoekslijn. Deze financiering brengt het werk van mijn team naar een hoger niveau. Ik kan niet wachten om aan de slag te gaan en met dit onderzoek bij te dragen aan de energietransitie.

Axelle Viré

Drijvende offshore windenergie

Drijvende offshore windenergie wordt gezien als een belangrijke factor om Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken, maar de dynamiek verschilt sterk van die van vaste windturbines.  Bij drijvende windenergie worden de windturbines gemonteerd op drijvende draagstructuren die aan de zeebodem worden vastgemaakt. Dit maakt het mogelijk windturbines te installeren in veel diepere zeeën dan momenteel mogelijk is en hierdoor kunnen we nieuwe nu nog ongekende windreserves aanboren. Een belemmering voor het gebruik van grote drijvende windturbineparken is de onstabiliteit van de stroming en de daarmee samenhangende  onzekerheid rond de rotor. Als deze onstabiele dynamica niet goed wordt beheerst, kan dit leiden tot ernstig prestatieverlies en verhoogde vermoeiingsbelastingen. Op dit moment gebruiken de ‘controllers’ niet alle fysica die belangrijk is voor drijvende wind turbines. Hierdoor zijn ze beperkt toepasbaar voor drijvende windturbines. In dit VIDI onderzoek zal Viré met haar team voor het eerst een brug slaan tussen de ‘high-fidelity’ (nonlinear complex) gekoppelde dynamica van drijvende windturbines en real-time controle met behulp van data-gedreven surrogaatmodellen.

NWO-Talentprogramma

In totaal kent NWO acht Vidi-subsidies toe aan onderzoekers van de TU Delft. De Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Lees meer over het talentprogramma en de toekenningen op de website van NWO.

Dr. Axelle Viré, universitair hoofddocent windenergie. Contact.

Lees het TU Delft persbericht over alle Vidi-ontvangers.