Studio Groot zal Torrie-knuffels van het Healthy Storytelling-project verder verspreiden

Nieuws - 07 juni 2023 - Communication

Overgewicht en obesitas komen steeds vaker voor in onze maatschappij. In het Healthy Storytelling-project van TU Delft | Faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) werd onderzocht hoe overgewicht bespreekbaar gemaakt kan worden. Nu zal Studio Groot een van hun producten – de Torrie knuffels – verder verspreiden.

Binnen het door ZonMw-gefinancierde Healthy Storytelling-project werd door Niko Vegt, Annemiek van Boeijen en Valentijn Visch, samen met ontwerpbureau &RANJ en andere projectpartners de Torrie demonstrator ontworpen.

Een ver eiland

Dit programma wil de gezondheidskennis van leerlingen van groep 5 en hun ouders verbeteren aan de hand van ‘storytelling’. Dit is het verhaal: Torries, in de vorm van knuffels, komen vanaf een ver eiland naar de klas. Elk kind krijgt een Torrie mee naar huis om voor te zorgen. Elke week krijgen ze een andere opvoedingsopdracht. Dat kan gaan rond voeding, sociale gezondheid, beweging, omgevingsverleiding, slapen. De opdracht wordt samen met het gezin of huisgenoten van de leerlingen uitgevoerd.

Met dit project hebben we onderzocht hoe interactive storytelling als persuasief game design element kan worden ingezet. De Torries bleken een tool waar veel partijen warm voor liepen.

― projectleider Valentijn Visch.

Van prototype naar implementatie

“Van ZonMw hebben we vervolgens een extra subsidie gekregen om de stap van prototype naar implementatie te maken. Hiervoor werd Charlotte de Wit aangenomen. Met haar hebben we een laatste iteratie van het prototype gemaakt, een tweede evaluatiestudie opgezet en zullen we een RIVM certificering aanvragen.”

Charlotte heeft ook een partij gevonden die het Torrie-product verder wil overnemen, dissemineren en implementeren. Dit is Studio Groot. Oprichters Jennifer Aalbrecht en Sheila Wassink zijn enthousiast. “Wij zien het project als een mooie aanvulling op ons prentenboek en bijbehorend lesmateriaal dat jonge kinderen zowel thuis als op school helpt bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl.”