Naar het buitenland: twee Delftse onderzoekers ontvangen Rubiconbeurs

Nieuws - 16 januari 2023 - Communication TNW

Twee postdoc-onderzoekers van de TU Delft hebben van NWO een Rubicon-beurs ontvangen, waarmee zij voor twee jaar lang onderzoekservaring op mogen doen bij een buitenlandse topinstelling. De felbegeerde financiering is in totaal aan 15 onlangs gepromoveerde onderzoekers toegekend.

Dit zijn de (voormalig) onderzoekers van de faculteit Technische Natuurwetenschappen die een Rubicon kregen, en het onderzoek dat ze daarmee gaan doen:

Volgende generatie elektronica met magnetisch grafeen

Wie? Dr. T. S. Ghiasi, postdoc bij het Van der Zant Lab
Wat? Om gelijke tred te houden met de snelgroeiende informatietechnologie, moeten onze computationele apparaten nog kleiner, sneller en energiezuiniger worden. Aangezien conventionele elektronica haar grenzen bereikt, is het doel van dit project om een nieuw type nano-apparaat te ontwikkelen met tweedimensionale materialen dat quantumfysica en magnetisme combineert om informatie te verwerken.
Waar? Harvard University (Verenigde Staten)

De biofysische principes blootleggen die de interactie tussen cellen en antimicrobiële peptiden bepalen

Wie? Dr. A. Fragasso, voormalig postdoc bij het Cees Dekker Lab
Wat? De toekomst van de wereldwijde gezondheidszorg wordt bedreigd door toenemende antibioticaresistentie. Antimicrobiële peptiden hebben potentie als veelbelovende alternatieven voor reguliere antibiotica. De wetenschapper zal onderzoeken wat deze peptiden zo effectief maakt in het doden van bacteriën en zal ook zelf nieuwe synthetische peptiden ontwikkelen met nog betere antimicrobiële eigenschappen.
Waar? Stanford University (Verenigde Staten)

Alessio Fragasso

Postdoc