309 resultaten

16 mei 2022

Kan de TU Delft nog werken met de olie-industrie?

De Delftse klimaatmissie maakt het werken met de olie-en gasindustrie niet meer vanzelfsprekend. Prof.dr. Giovanni Bertotti van Geoscience and Engineering (GSE) werkt op de afdeling met de meeste samenwerkingen met organisaties van fossiele brandstoffen. De koersverlegging naar duurzame energie gaat traag, maar is onomkeerbaar. Wat betekent dat voor deze samenwerkingsverbanden?

16 mei 2022

De grens voor gezond water op onze planeet

Water is de bloedsomloop van de biosfeer, maar wij mensen zijn de watercyclus ingrijpend aan het veranderen. En dat is van invloed op de gezondheid van de hele planeet, waardoor deze aanzienlijk minder bestand is tegen ingrijpende veranderingen. Uit een herbeoordeling van de planetaire grens voor zoet water blijkt dat deze nu is overschreden, volgens een recente evaluatie. Het onderzoek is uitgevoerd door een internationaal consortium, onder leiding van het Stockholm Resilience Centre, en gepubliceerd in Nature, april 2022.

16 mei 2022

Onderzoek naar klimaatverandering in de Spaanse hitte

Extreme hitte in Canada en overstromingen in Nederland en meer en meer bosbranden. Het klimaat verandert en het gevaar van meer overstromingen en droogtes ligt op de loer. MSc student Gijs Vis twijfelde geen moment toen hij de kans kreeg om mee te werken aan een uniek internationaal klimaatonderzoek, waarbij wetenschappers uit de hele wereld hun krachten bundelen tijdens een intensieve veldwerkcampagne in Spanje.

12 mei 2022

Creation of the Energy Simulation Centre for GeoEnergy

Energi Simulation, a Calgary-based not-for-profit organization, has committed an investment exceeding $1,000,000 Canadian Dollars over the next three years to support Dr. Hadi Hajibeygi and Professor Sebastian Geiger, from the Department of Geoscience and Engineering at the Delft University of Technology, to grow their geoscience and reservoir engineering research activities in energy transition and support innovative science on the transition to a low-carbon energy future.

20 april 2022

Drijvende windturbines veranderen alles

Om in 2050 een klimaatneutraal land te worden, moet het aandeel opgewekte duurzame energie op zee fors omhoog. Daarin spelen drijvende windturbines, zonnepanelen en getijdencentrales een cruciale rol.

19 april 2022

Positief besluit accreditatie nieuwe Masteropleiding Environmental Engineering

19 april 2022

TU Delft intensiveert onderzoek drijvende windturbines