Climate Action

Door de uitstoot van broeikasgassen veranderen we onze leefomgeving, dat staat als een paal boven water. Klimaatverandering hebben we dus zelf in de hand. We moeten het zoveel mogelijk beperken (mitigatie) en ons leren aanpassen waar dit niet kan (adaptatie).

Als TU Delft gaan we ons daar volop voor inzetten. We gaan werken aan de kennis die we nodig hebben om het klimaat op regionaal en wereldwijd niveau beter te begrijpen. We gaan ook werken aan innovaties die ons kunnen helpen bij de overgang naar niet-fossiele brandstoffen of bij het aanpassen aan een veranderend klimaat.

Het probleem is complex en urgent, maar we hebben geen andere keuze dan optimistisch te zijn en al onze capaciteiten te gebruiken om de uitdaging aan te gaan, via onze onderwijsprogramma's en ons onderzoek.

Voor meer informatie, zie:

Onze belangrijkste onderzoeksthema's zijn:

Onze visie op Climate Action komt voort uit tientallen jaren onderzoek van over de hele universiteit. In het Climate Action-programma bouwen we verder aan die onderzoeksgebieden waar we al sterk in zijn en bekijken we waar we nog sterker in moeten worden om onze (inter)nationale reputatie als klimaatuniversiteit hoog te houden.

Climate Action Nieuws

06 februari 2020

Wortels tegen het water

Wortels tegen het water

Al eeuwenlang is Nederland onlosmakelijk verbonden met het water dat door haar heen stroomt. De waterwegen, bij elkaar zo'n 2400 kilometer lang, lopen langs door hout gestutte oevers. Een milieuvriendelijkere oplossing dan steen of beton, maar het kan nog duurzamer. Civiel ingenieur Abhijith Kamath onderzoekt of je boomwortels kunt inzetten om rivierbanken te verstevigen. En de Nederlandse waterwegen zo in elk opzicht groener maken.

05 februari 2020

Het ademen van dijken

Het ademen van dijken

Als je naar een dijk kijkt zie je geen enkele beweging in dit robuuste bouwwerk. Toch is het er wel. Op millimeterniveau zwellen en krimpen dijken in relatie tot het weer. Dit ‘ademen’ van dijken kan helpen bij het voorkomen van overstromingen, zo blijkt uit het onderzoek van Ece Özer. Zij gebruikt deze eigenschap in een innovatief model dat op basis van satellietbeelden de zwakke plekken in een dijk kan opsporen.

04 februari 2020

Geen pleister maar een zandinfuus

Geen pleister maar een zandinfuus

In het weekend pakt Matthieu de Schipper graag zijn surfplank, doordeweeks onderzoekt hij nauwkeurig hoe golven het zand van onze kusten verplaatsen. “Door zeespiegelstijging komen overal ter wereld kusten in het nauw. Ik wil wereldwijd de kracht van de natuur inzetten om hier oplossingen voor te vinden.” Bij de Zandmotor in Nederland leidt hij studenten op om het veldwerk te doen dat hiervoor nodig is. In weer en wind.

01 februari 2020

Wat je van wadden leren kan

Wat je van wadden leren kan

Intergetijdengebieden zijn van groot belang voor de bescherming van onze kust en als tussenstop voor trekvogels. Maar steeds meer van deze zand- en modderplaten dreigen voorgoed onderwater te verdwijnen. Cynthia Maan onderzocht hoe we dankzij samenwerking met de natuur en met hulp van het systeemdenken ervoor kunnen zorgen dat ze behouden blijven.

30 januari 2020

Dijken veiliger maken met een basgitaar

Dijken veiliger maken met een basgitaar

Een basgitaar bespelen bovenop een dijk. Het is niet direct iets wat je verwacht van een TU Delft wetenschapper. Toch is dat precies wat post-doc Juan Aguilar-López gebruikte bij zijn experiment over het monitoren van dijken met glasvezelkabels. Een technologie die in de toekomst veel kan betekenen voor de veiligheid van de Hollandse dijken.


Climate Action Nieuws

04 juli 2024

Waterstandbewaking verbeteren: Alticube+ van TU Delft geselecteerd door ESA

Waterstandbewaking verbeteren: Alticube+ van TU Delft geselecteerd door ESA

When water levels on Earth rise or fall, we need to know quickly to ensure no one is in danger. To do this, it's essential to understand the global water system and measure water levels frequently at high accuracy, high resolution and in many places. Dr. Jian Guo and his team at TU Delft, in collaboration with industrial partners COMET Ingeniería and ISISPACE, have developed a new concept called Alticube+. This proposal was recently selected by ESA from over seventy proposals for further development with a team of ESA experts.

14 juni 2024

De grens tussen boeren en tijgers droogt op

De grens tussen boeren en tijgers droogt op

Een rivier aan de voet van de Himalayas scheidt boer en tijger en vormt de basis van een voedselketen. Nu deze rivier aan het opdrogen is, ontstaan conflicten tussen hen en komt het leefgebied van de tijgers en de boeren in gevaar. Rivieronderzoeker Kshitiz Gautam wil de balans tussen mens en natuur in het gebied herstellen. Op een scooter hobbelde promovendus Kshitiz Gautam weken heen en weer over keien langs de oever van een helderblauwe rivier in Nepal. Bewapend met een knalgroene digitale meetlat zocht hij naar aanwijzingen van vroegere waterstanden, zoals getallen die de lokale bevolking op muren, bomen en stenen heeft geschreven.

06 juni 2024

Extreem weer beter begrijpen: Het 3D-radarproject PHARA organiseert eerste summit

Extreem weer beter begrijpen: Het 3D-radarproject PHARA organiseert eerste summit

Under the name PHARA, a collaborative team of scientists and engineers aim to develop a pioneering phased array weather radar – first of its kind in Europe and one of the first worldwide. This joint effort TU Delft, TU Eindhoven, TNO, Robin Radar, Astron, KNMI, and the Rijksuniversiteit Groningen, officially kicked off with a summit held on May 30.

14 mei 2024

Mijnafval als potentiële bron van kritieke grondstoffen

13 mei 2024

Revolutie in deconstructie met robot voor recycling van materialen

Revolutie in deconstructie met robot voor recycling van materialen

Gebouwen die rijp zijn voor de sloop zitten vol waardevolle materialen. Met een Horizon Europe subsidie gaan onderzoekers van onder andere de TU Delft een robot ontwerpen dat de volledige waardeketen van een gebouw in kaart brengt, om te analyseren wat gerecycled kan worden. Het digitaliseren van dit proces is hard nodig om de bouwsector op een duurzame manier draaiende te kunnen houden.