Laat jouw licht schijnen! Zo ontwerp je heel simpel je eigen lamp

Nieuws - 21 september 2023

Heb je er genoeg van overal dezelfde lampontwerpen te zien? Droom je ervan je eigen, originele lamp te ontwerpen en maken? Van een door jou gekozen materiaal? Dan is er goed nieuws! Het kan nu, dankzij een voormalig IO-student en de opkomst van AI. Ontdek hoe dat zit in deze Student Story.

Waar komt je belangstelling voor AI vandaan?

Ik heb mezelf altijd gezien als een multidisciplinair ontwerper met een honger naar kennis die verder gaat dan traditioneel ontwerpen. Ik houd ervan om kennis uit diverse velden in mijn ontwerpnarratief te gebruiken, met name voor technologie-gerichte projecten. Gezien de snelle ontwikkeling van AI in de afgelopen jaren, leek het me belangrijk ervoor te zorgen dat ik daar ervaring in opdeed. Aantrekkingskracht en risico

Door dit project ontdekte ik dat ik, door uit mijn comfortzone te stappen en deze nieuwe tools in mijn werk te gebruiken, unieke ontwerpen kon maken die echt anders zijn dan die van andere ontwerpers, en er daarnaast aan kan bijdragen dat technologie voor iedereen eenvoudiger en bruikbaarder wordt.

― Dino Liao

Met welke programma’s heb je gewerkt? Heb je een voorkeur?

Voor dit project moest ik een beetje programmeren en wat data-analyse doen, daarvoor gebruikte ik vooral JavaScript en Python. Ik kon al een beetje programmeren voordat ChatGPT er was, maar dat maakte het wel veel makkelijker en ik kon meer leren. Ik vond het geweldig dat ik door ChatGPT kon werken en leren tegelijk.  Ontwerpers zouden AI-tools volgens mij moeten gebruiken om ervan te leren, en niet om simpelweg dingen van ze te kopiëren. Ik moest voor dit project niet alleen programmeren, maar ook 3D-modellen maken en printen. Daarvoor gebruikte ik 3D-software als SolidWorks, Cinema 4D en enkele 3D-printprogramma’s.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt tijdens dit proces?

Het project draaide om de vraag hoe AI de manier waarop we tastbare producten ontwerpen kan veranderen, maar het ging mij niet alleen daarom. Ik leerde zo om AI-tools te gebruiken en ook hoe ontwerpers als ik die kunnen toepassen. De belangrijkste les die ik leerde is hoe belangrijk het is om open te staan om nieuwe dingen te leren, ook over tools uit andere vakgebieden.  Ik ontdekte dat ik, door uit mijn comfortzone te stappen en deze nieuwe tools in mijn werk te gebruiken, unieke ontwerpen kon maken die echt anders zijn dan die van andere ontwerpers, en er daarnaast aan kan bijdragen dat technologie voor iedereen eenvoudiger en bruikbaarder wordt. Dat traject van ontdekking en groei was van onschatbare waarde voor mij.

Waar heb je tijdens dit project het meeste plezier aan beleefd?

Hoewel dit project niet eenvoudig was, vond ik het toch heel leuk ermee bezig te zijn omdat ik dit een ontzettend interessant onderwerp vind. Het leukst vond ik om met eigen ogen te zien hoeveel impact AI heeft.  Ik twijfelde in het begin of het project op tijd klaar zou zijn voor mijn afstuderen en maakte me zorgen omdat ik dingen moest doen waar ik geen ervaring mee had. Maar ik heb ontdekt dat ik met een positieve houding en met behulp van kennis van AI-tools als ChatGPT mijn eigen verwachtingen kan overtreffen en tot bijzondere resultaten kan komen.

Is dit iets waarmee je verder wil gaan? Wat is je volgende stap?

Absoluut. Ik vind het geweldig om technologie, met name AI, te gebruiken voor mijn ontwerpen. Ik zie dat als een belangrijke vaardigheid die ik in de loop van de jaren verder wil ontwikkelen, afhankelijk van de evolutie van de technologie. Ik ben heel benieuwd naar wat er in de toekomst gebeurt en ik ben er klaar voor om daarin een wegbereider te zijn, met name om technologie beter bruikbaar te maken en meer te verbinden aan ontwerp.  Mijn volgende stap is om als ervaren ontwerper bij Alibaba aan de slag te gaan en te werken aan het samengaan van ontwerp en technologie. Daarbij ga ik me verder verdiepen in AI en het Internet der dingen, en hoe die zich verhouden tot ontwerpen. Ik ben blij dat de TU Delft me daar zo goed op heeft voorbereid.

Maak je eigen lamp

Mijn volgende stap is om als ervaren ontwerper bij Alibaba aan de slag te gaan en te werken aan de samensmelting van ontwerp en technologie. Daarbij ga ik me verder verdiepen in AI en het Internet der Dingen, en hoe die zich verhouden tot ontwerpen. Ik ben blij dat de TU Delft me hier zo goed op heeft voorbereid.

― Dino Liao