Drie Aerospace studenten naar Junior EK Zweefvliegen

Van 11 tot en met 23 juli vindt het junior EK zweefvliegen plaats in Litouwen. Het nederlandse team bestaat uit vijf deelnemers, waarvan er drie aan de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek studeren. Nick Faber (ASM) en Mark van den Ham (FPP) vliegen in de standaard-klasse en Simon vd Eijkel (C&S) in de Club-klasse.

Nick Faber
Mark van den Ham
Simon vd Eijkel

Het is geen toeval dat drie van de vijf deelnemers Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek studeren:

'We kennen elkaar eigenlijk allemaal via het zweefvliegen. En aangezien we allemaal al begonnen zijn op ons 14e , kwam de studiekeuze pas na het zweefvliegen. En het is natuurlijk logisch dat je als zweefvlieger kiest voor LR omdat je passie toch bij het vliegen ligt.'

We stelden Nick Faber een aantal vragen:

Hoe gaat zo'n zweefvliegwedstrijd in z'n werk?
"Je krijgt elke dag (als het weer het toelaat) van de wedstrijdleiding een opdracht (task). Deze bestaat uit meerder keerpunten (turn points), welke je op die dag moet gaan vliegen. Je gaat met alle piloten de lucht in, en dan is het aan jou om het goeie startmoment te kiezen. Je klokje gaat pas lopen zodra je de startlijn bent gepasseerd, en die tijd mag je zelf bepalen. Wie dan de task van die dag aflegt met de hoogste gemiddelde snelheid wint de dag. Je krijgt voor elke dag punten, 1000 punten voor de winnaar, en daarna schaalt het naar de snelheid die jij gevlogen hebt. De som van de punten van alle dagen bij elkaar bepaald wie de Europees Kampioen wordt".

Wat moet je doen om te winnen?
"Hoe je zo snel mogelijk vliegt is een kwestie van goeie timing (wachten tot het optimale window voor het weer van die dag), goed samenwerken met je teamgenoot (we hebben radio contact onderling), goeie paden kiezen (zo veel mogelijk door goeie gebieden heen) en zo optimaal thermiekbellen vinden en klimmen in de sterkste thermiek (de opstijgende warme lucht die we gebruiken om te klimmen). De opdrachten kunnen varieren van min. 100km tot aan misschien wel 750km op hele goeie dagen! De snelheden liggen dan tussen de 50 en 110km/h gemiddeld over de de opdracht".

Hoe schat je jullie kansen in?
We verwachten een mooie wedstrijd te kunnen vliegen. Het is voor ons allemaal ook al weer een hele lange tijd dat we voor het laatst een wedstrijd hebben gevlogen. Ook die waren vorig jaar allemaal gecanceld. Dus het wordt weer even wennen, maar ik denk dat we ons allemaal goed voorbereid hebben om een mooie prestatie te kunnen leveren. Het zou erg mooi zijn als we wat medailles mee naar huis kunnen nemen, maar de tegenstanders zijn erg goed. De Engelsen en de Duitsers zijn altijd geduchte tegenstanders, maar we moeten zeker ook niet de lokale Litouwers onderschatten.

Daarnaast wordt het natuurlijk gewoon een enorm avontuur met het hele team. 2 dagen rijden, 3 weken kamperen op het vliegveld. Hopelijk veel vliegen, en misschien een buitenlanding in een weiland, waar je je dan in het Litouws kenbaar moet zien te maken dat het normale procedure is en dat je crew je komt ophalen. Natuurlijk een beetje van de lokale cultuur opdoen, en heel veel nieuwe zweefvliegers uit andere landen van europa leren kennen. We hebben er in ieder geval enorm veel zin in!

Hoe kunnen we jullie volgen?
Het EK loopt vanaf 11 juli tot 23 juli in Pociunai (litouwen). We vertrekken maandag 5 juli zodat we nog een halve week daar kunnen trainen voordat de wedstrijd begint. We hebben een groot team mee met crew, waarvan 1 iemand actief de social media bij gaat houden. Dus het leukste om te volgen zal waarschijnlijk de facebook pagina zijn.

De scores van elke dag zullen hier te vinden zijn: https://www.soaringspot.com/en_gb/jegc2021/  (Ter vergelijking: Dit is die van het WK 2017 op hetzelfde veld: https://www.soaringspot.com/en_gb/jwgc2017/results

Op de website van het JEGC 2021 is ook nog heel veel info te vinden: http://jegc2021.lt/