Onderzoeknieuws

25 januari 2018

Arthur Vrijdag en David Abbink in The Marine Professional

24 januari 2018

GROW programma uit de startblokken met een nieuwe installatiemethode van funderingspalen ’Gentle Driving of Piles’

Het eerste GROW-project, ‘Gentle Driving of Piles’, heeft van de RVO een subsidie toegekend gekregen van 2,7 miljoen euro. Dit projectconsortium wordt geleid door TU Delft en zal samen met de GROW-partners Boskalis, Deltares, DOT, Eneco, Sif, TNO, ECN, Shell, IHC, SHL en Van Oord een nieuwe installatie methode voor fundatiepalen voor wind turbines op zee ontwikkelen en testen.

24 januari 2018

TU Delft ontwikkelt virtuele coach voor patiënten met posttraumatische stressstoornis

Een virtuele coach kan in de toekomst positief bijdragen aan de therapie van mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS), zoals oorlogsveteranen en slachtoffers van seksueel misbruik tijdens hun jeugd. Zo’n coach kan patiënten motiveren om hun therapie vol te houden en hen helpen met het ophalen van traumatische herinneringen als onderdeel van een exposuretherapie. Myrthe Tielman, die op donderdag 25 januari aan de TU Delft promoveert, ontwikkelde de virtuele coach.

23 januari 2018

In Memoriam: Prof.dr. Hans de Wit

De afdeling Materials Science and Engineering heeft het droevige bericht ontvangen dat onze zeer gewaarde professor-emeritus Prof.dr. Hans de Wit in de nacht van 21 op 22 januari 2018 in Broek op Langedijk is overleden. Hij is 71 jaar oud geworden. Hij zal op zaterdag 27 januari 2018 in Schagen begraven worden.

23 januari 2018

Op zoek naar betere Li-ion batterijen en alternatieven

Er is veel te doen op het gebied van batterijen en energieopslag. Daarbij wordt de problematiek van stroomopslag vaak onderschat. Een gestage evolutie in de batterijenwereld is waarschijnlijker dan een revolutie. Het nieuwe batterijenlab van de TU Delft richt zich vooral op onderzoek naar mogelijke alternatieven voor de huidige standaardtechniek, de lithium-ion batterij.

19 januari 2018

Bouw ‘synchrotron in het klein’ van start

Naar een verborgen laag speuren in een topwerk van Rembrandt, aan het licht brengen van metaalmoeheid in schepen, het voorspellen van aderverkalking: het zijn slechts enkele mogelijke toepassingen van Smart*Light, een synchrotron die op een tafel past. Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en TU Delft gaan deze röntgenbron bouwen en ontwikkelen binnen een consortium met andere universiteiten en bedrijven. De röntgenstraling met hoge intensiteit die dit apparaat gaat leveren is nu alleen beschikbaar via grote, dure en schaarse faciliteiten. Het onderzoeksproject wordt dinsdag 23 januari officieel afgetrapt met een symposium.

18 januari 2018

Beleidsanalyse/Waterbouw afstudeerwerk wint Delfland Scriptieprijs

18 januari 2018

Hawkeye uit The Avengers inzetten in onderwijs en wetenschapscommunicatie

Personages uit de massacultuur, bijvoorbeeld superhelden als Iron Man, Captain America, Wonder Woman, Batman en Hawkeye, kunnen een uniek middel zijn om moeilijke wetenschappelijke concepten over te brengen. In de les kunnen dergelijke personages worden ingezet om leerdoelen op een interessante, leuke en toegankelijke manier over te brengen op studenten, omdat zij meestal bekend zijn met deze superhelden. Hawkeye, een van de Avengers, is zo’n superheld die bij het onderwijs kan worden gebruikt, zoals Barry Fitzgerald van de TU Delft betoogt in het artikel ‘Using Hawkeye from the Avengers to communicate on the eye’, dat in het tijdschrift Advances in Physiology Education is gepubliceerd.

17 januari 2018

Paulien Herder naar 3mE voor het E-Refinery initiatief

Professor Paulien Herder, hoogleraar Energy Systems bij de faculteit TBM en voorzitter van het Delft Energy Initiative, is sinds 1 januari 2018 deeltijd werkzaam bij de afdeling Process and Energy, van waaruit zij leiding geeft aan het E-Refinery initiatief. E-Refinery is een universiteit-breed initiatief van de TU Delft waarbij drie faculteiten (TNW, 3mE, TBM) hun krachten bundelen op het gebied van de electrificering van chemie en energie.

16 januari 2018

Tailor-made training on innovation and entrepreneurship in Uganda

Early December TU Delft and Makerere University with funding from Nuffic implemented a tailor made training on “Innovation and Entrepreneurship to aid agricultural value chains”. The training lasted 2 weeks during which TU Delft trainers and participants discussed and identified challenges in doing entrepreneurship along agricultural value chains.

Pieter Maljaars (M&TT) in Delta en Maritiem nieuws

Biomechanical Engineering (Amir Zadpoor groep) in diverse media

15 januari 2018

“Waarde creëren vergt moed” – in gesprek met Tiedo Vellinga (in Dutch)

11 januari 2018

Biomechanical Engineering viert vijftigste verjaardag

De afdeling Biomechanical Engineering viert in 2018 haar 50-jarig bestaan. Relatief jong, in een faculteit van meer dan 150 jaar oud, maar toch een feestelijk moment om bij stil te staan. Wat legde de basis voor Biomechanical Engineering, een van de zeven afdelingen van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) van de TU Delft?

09 januari 2018

In het nieuws: Rob van Wingerden (CEO BAM & DIMI Advisory Board)