Over ons

Het Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden verzorgt intensieve dagcursussen en avondcursussen Nederlands als tweede taal (NT2)  voor cursisten van binnen en van buiten de TU Delft. De afdeling is bekend om haar Delftse methode , een didactiek voor het leren van een tweede taal.

Het beginnersboek Nederlands voor buitenlanders (het groene boek) is het bekendste onderdeel van de Delftse methode. Begin jaren tachtig is deze methode door docenten aan de Technische Universiteit Delft ontwikkeld. De methode bleek zeer succesvol en kenmerkt zich door eenvoud en overzichtelijkheid.

Onze intensieve en niet-intensieve cursussen Nederlands worden enkele malen per jaar gegeven.  Met een intensieve cursus kunnen beginners in circa zes maanden het Nederlandse taalvaardigheidsniveau bereiken dat nodig is voor het volgen van een studie aan de TU Delft.

Naast cursusboeken en luistermateriaal heeft de afdeling computerprogramma's voor gebruik binnen het NT2-onderwijs ontwikkeld. Op verzoek kunnen ook leermiddelen worden ontwikkeld voor doelgroepen binnen en buiten de TU Delft.

Binnen de afdeling vindt ook onderzoek plaats naar het effect van leermiddelen. We streven ernaar om de methode en de materialen steeds verder te perfectioneren door voortdurend de theorie van taalverwerving en onderwijs te verbinden met onze ervaringen in de dagelijkse praktijk.

De Delftse methode in een notendop

Ervaringen van studenten

'Ik begreep nooit wat "de gemeente" is. Dankzij het Groene boek weet ik nu precies hoe de gemeente werkt.'
Haitham Abdul Kareem uit Irak.

'Als je goed en snel Nederlands wilt leren, dan is de Delftse methode de beste voor je. Dankzij deze methode kun je niet alleen Nederlands maar ook veel handige dingen over Nederland leren.'
Mirka Jachym uit Polen.

Ervaringen van docenten

'De eenvoudige en trefzekere structuur van de Delftse methode geeft cursist en docent veel duidelijkheid. Cursisten kunnen snel zelfstandig aan het werk en hun kennis is makkelijk te toetsen.'
Flip Derks, NT2-docent Medisch Centrum VU Amsterdam.

'Leren is vooral doen, een taal leer je door veel te praten. Met de Delftse methode leren buitenlanders praten over onderwerpen die hen aangaan.'
Jan Erik Grezel, NT2-docent.