News Archive

105 resultaten

02 mei 2024

NWO-subsidie om centrale bouwstenen voor quantumcomputers te ontwikkelen

De toekomst van de informatietechnologie ligt in de quantum-informatietechnologie, die een grote sprong voorwaarts belooft in rekenkracht en communicatie. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vanuit het Open Technologieprogramma een subsidie van €850,000 toegekend aan een consortium dat centrale bouwstenen voor toekomstige quantumcomputers zal ontwikkelen. Het consortium, onder leiding van UvA-natuurkundige Peter Schall, bestaat uit de Universiteit van Amsterdam, TU Delft en de partners uit het bedrijfsleven Toyota en Quix.

15 april 2024

Organochlorides Mediate Oxidation Reactions Induced by Low Dose Ionizing Radiation

15 april 2024

Paving the road towards automated homogeneous catalyst design

25 maart 2024

Isabell Bagemihl wins the Best Energy Paper 2023

"Techno-economic Assessment of CO2 Electrolysis: How Interdependencies between Model Variables Propagate Across Different Modelling Scales"

13 maart 2024

TU Delft presenteert de negen Beste Klimaat- en Energiepublicaties

Negen jonge onderzoekers dingen mee naar de beste klimaat- en energiepublicatie van 2023

30 november 2023

Open Technology programme funding for Valeria Garbin, Lorenzo Botto and Burak Eral

TU Delft researchers, Valeria Garbin, Lorenzo Botto and Burak Eral are awarded Open Technology programme funding to develop new technologies to catch microfiber released from washing machines.

15 november 2023

Efficiëntere elektrodes om CO2 te recyclen

CO2-elektrolyse is een veelbelovende manier om energie op te slaan en tegelijkertijd koolstofdioxide te recyclen. Door elektriciteit toe te passen, reageren CO2 en water met elkaar en maken ze complexere moleculen. Een onderzoek gepubliceerd in Nature Communications onder leiding van Hugo van Montfort van de TU Delft presenteert een nieuw ontwerp van elektrodes dat de efficiëntie van CO2-elektrolyse verbetert.

09 november 2023

Safety on a small ánd large scale

An image spread on the work of Ruud van Ommen and his research group, who investigate how nanomaterials can help to create access to safe drinking water. Van Ommen also collaborates with TU Delft colleagues campus-wide on further developing the Safe-by-Design approach to engineering.

10 oktober 2023

IDEE grants for Dr. Bijoy Bera and Dr. Volkert van Steijn to improve retention

21 september 2023

Wetenschappers van de TU Delft stellen ChatGPT op de proef

Onderzoekers van de TU Delft en de RWTH Aachen hebben de kennis van ChatGPT getest op het gebied van natuurwetenschappen en techniek. Door 198 Delftse wetenschappers de antwoorden van GPT-3.5 te laten beoordelen op vragen over natuurwetenschappelijke en technische disciplines, ontdekten ze hoe goed het large language model vragen op universitair niveau kan beantwoorden.