News Archive

105 resultaten

05 september 2023

ERC Starting Grant voor CO2-recycling in chemische industrie

Grote concentraties carbondioxide (CO2) omzetten in producten voor de chemische industrie. Dat is wat Tom Burdyny, ontvanger van een ERC Starting Grant, wil bereiken. De techniek die dit mogelijk zou kunnen maken heet elektrolyse, een proces dat nieuwe chemische verbindingen maakt met behulp van elektriciteit.

05 september 2023

Vijf jonge TU Delft onderzoekers ontvangen ERC Starting Grant

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vijf van deze jonge onderzoekers zijn werkzaam bij TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro is voor een onderzoeksprogramma van vijf jaar en is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

13 juli 2023

Diploma-uitreiking van 500ste Engineering Doctorate

De faculteit Technische Natuurwetenschappen vierde een mijlpaal van de 500ste Engineering Doctorate (EngD) diploma-uitreiking op 9 juni 2023. Veertien nieuwe EngD's hebben hun ontwerpstage met succes afgerond. Samen met alle voorgangers hebben sinds 1991 in totaal 512 EngD'ers hun diploma behaald.

04 juli 2023

Recent Innovative Contribution in CAPE Award for Prof. Tony Kiss

Prof. Tony Kiss has received the Recent Innovation in CAPE Award from the Computer Aided Process Engineering – Working Party (CAPE-WP) of the European Federation of Chemical Engineering (EFCE). The prestigious CAPE award for a recent innovative contribution (RIC) is given in recognition of an outstanding innovative contribution to recent advances in CAPE ideas, methods and/or tools.

29 juni 2023

Acht Delftse onderzoekers ontvangen Vidi-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan acht Delftse wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) een Vidi-financiering van maximaal 800.000 euro. Hiermee kunnen de laureaten in de komende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. In totaal zijn 97 Vidi-beurzen toegekend.

26 juni 2023

Pieter Swinkels ontvangt 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille

Pieter Swinkels ontving de 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille uit handen van Paulien Herder, decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen, tijdens het symposium voor Engineering Doctorate (EngD) trainees op 9 juni 2023. Pieter Swinkels is directeur van de post-MSc EngD ontwerpprogramma's in Chemical Product Design en Process and Equipment Design (CPD en PED) aan de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Hij is ook de coördinator van de TU Delft in het 4TU.SAI (Stan Ackermans Institute) dat alle EngD-programma's in Nederland vertegenwoordigt. Het was een dubbel feest, want het programma vierde ook de 500e EngD-afgestudeerde.

09 mei 2023

DIFFER ontwikkelt onderzoeksfaciliteit voor energietransitie

Een Nederlands consortium onder leiding van het nationale energieonderzoeksinstituut DIFFER ontvangt 4,7 miljoen euro van NWO voor de bouw van een faciliteit die gecontroleerd laagjes materiaal kan maken. Met de faciliteit kunnen Delftse onderzoekers en partnerinstituten materialen onderzoeken voor nieuwe katalysatoren en batterijen.

05 april 2023

NWO Vici for Atsushi Urakawa and Valeria Garbin

24 maart 2023

An optical aptasensor for real-time quantification of Endotoxin