News Archive

105 resultaten

20 september 2022

Nieuwe methode van radioactief labelen voor persoonlijke kankerbehandeling

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe methode gevonden om nanodeeltjes geladen met radioactieve zouten efficiënt te maken voor zowel medische beeldvorming als behandeling. Doordat het ontzettend eenvoudig is om deze nanodeeltjes samen te stellen, is de innovatie zeer geschikt voor klinisch onderzoek en behandelingen van kankerpatiënten.

18 juli 2022

Limits of Defect Tolerance in Perovskite Nanochrystals

14 juli 2022

ERC Proof of Concept-beurs voor Valeria Garbin

Valeria Garbin, Associate Professor bij de afdeling Chemical Engineering, heeft afgelopen mei een Proof of Concept-beurs van de European Research Council (ERC) ontvangen, om haar acoustic-bubble microrheology (ABuMic) methode tot een commercieel instrument te ontwikkelen. Deze methode stelt onderzoekers in staat om de eigenschappen van vloeibare formuleringen te meten, zoals van shampoo, mayonaise, inkt en verf, in stromingsomstandigheden die niet meetbaar zijn met gangbare meetapparatuur, maar wel in veel productieprocessen voorkomen. De ERC wees de Proof of Concept-financiering naast Garbin toe aan 54 andere onderzoekersleiders uit Europa.

02 juni 2022

Jan-Maarten Geertman Alumnus van het Jaar 2022

Jan-Maarten Geertman, director net zero production bij Heineken, is verkozen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2022.

27 mei 2022

Nieuwe route om materialen van minuscule deeltjes te bouwen

13 mei 2022

Sorin Bunea en Rose Sharifian ontvangen Faculty of Impact grant van NWO

De Faculty of Impact is opgericht zodat wetenschappers hun onderzoek ook gebruiken om maatschappelijke kwesties aan te pakken en economische groei te realiseren.

10 mei 2022

No constants for catalysis

03 mei 2022

e-Refinery en VoltaChem (TNO) in de Volkskrant: “Chemische industrie zonder olie, kan dat? In Delft wordt gewerkt aan de groene toekomst van Pernis”

De petrochemische industrie in Rotterdam is de kraamkamer van de Nederlandse en Duitse industrie. Maar ze is vervuilend en stoot veel CO2 uit. Elektrificatie is ook hier de sleutel tot schone en duurzame productie. Welke stappen zijn nodig? Van idee naar industrie.

27 april 2022

Koninklijke onderscheiding voor Paulien Herder

Professor Paulien Herder, decaan van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), heeft op 26 april 2022 in de gemeente Pijnacker-Nootdorp een Koninklijke onderscheiding ontvangen. Het zogenoemde lintje is een beloning voor iemand die iets bijzonders heeft gedaan voor de Nederlandse samenleving. Paulien Herder is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

08 april 2022

TU Delft en TNO maken industrie klaar voor opschalingsfase schone fabriek

Tekorten aan olie en gas laten niet alleen de prijzen van gas en benzine maar ook van kunststof, medicijnen en cosmetica stijgen. Om onze maatschappij minder afhankelijk te maken van fossiele bronnen en klimaatverandering tegen te gaan, moet de chemische industrie radicaal veranderen. De afgelopen jaren hebben TU Delft en TNO het fundament gelegd voor schonere productieprocessen voor de chemische industrie. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband e-Chem zetten ze de volgende stap: het daadwerkelijk bouwen van de schone fabriek van de toekomst.