News Archive

105 resultaten

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

23 februari 2023

Vici voor Valeria Garbin, Simon Gröblacher en Atsushi Urakawa

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan Delftse wetenschappers Valeria Garbin, Simon Gröblacher en Atsushi Urakawa een Vici-financiering toegekend van maximaal 1,5 miljoen euro. Hiermee kunnen de laureaten gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen.

22 december 2022

Wanneer frustratie tot inspiratie voor Open Science leidt

Als je met grote datasets werkt, of met zelf ontworpen software, dan is open access publiceren niet genoeg als je écht aan open science wil doen, vindt Adarsh Kalikadien, promovendus aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. “Aan een PDF vol gedumpte data heb ik niks, ook al is die gratis toegankelijk. Data en code open publiceren is pas nuttig als iemand anders er iets mee kan.”

05 december 2022

NWO ENW-XS grant for Dr. Mahdiyeh Nouri Goushki

Why do we need better-engineered immune cells and tumor models? T-cell therapy, which deals with engineering immune (T-)cells to attack cancer cells, has shown great promise in treating blood cancers.

30 november 2022

NWO Open Technology financiering voor duurzame productie van een veelzijdig zuur

De NWO heeft 5,3 miljoen euro toegekend aan zes projecten via het Open Technologieprogramma, waaronder het onderzoek van Ludovic Jourdin om producten uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit te maken, op basis van een veelzijdig zuur. Naast de financiering vanuit NWO investeren betrokken bedrijven en andere organisaties 1,1 miljoen euro in de gehonoreerde projecten.

17 november 2022

Elektrische technologie moet energie besparen bij poeders maken

Wetenschappers van TU Delft en vier andere Nederlandse universiteiten werken samen om energie te besparen bij droogprocessen. In het ELECTRIFIED project zullen de onderzoekers de krachten van elektriciteit en elektrische velden gebruiken om doorbraaktechnologieën te ontwikkelen in de industrie.

10 november 2022

Leven nagebootst: een doorbaak in niet-levende materialen

Onderzoekers van het Eelkema Lab hebben een nieuw proces ontdekt dat met brandstof niet-levende materialen kan aansturen, vergelijkbaar met hoe levende cellen dat doen. De reactiecyclus is eenvoudig op een breed palet van materialen toe te passen en ook de snelheid ervan is controleerbaar; een doorbraak in het opkomende veld van zulke reacties.

04 november 2022

Zout water zoet maken op Lampedusa

Sinds kort is op Lampedusa een grote demo-installatie in gebruik die op een milieuvriendelijke manier drinkwater, zouten en chemicaliën produceert uit zeewater. Projectleider Dimitris Xevgenos: “Het is voor het eerst dat we samen met de juiste actoren deze verkoopbare producten op een pre-commerciële schaal produceren in Europa, met gebruik van restwarmte. Mensen kunnen met eigen ogen komen zien hoe dit werkt.”

01 oktober 2022

Partnership launched between e-Refinery and the HyET Group to develop decarbonisation technologies

TU Delft e-Refinery has entered into a partnership with HyET E-Trol and HyET NoCarbon to develop and scale up electrolysis and carbon capture and utilization technologies.

01 oktober 2022

NWO Grant for e-HEAT: understanding and controlling heat to enable large-scale electrolysers

The Board of NWO's domain of Applied and Technical Sciences awarded funding to the project e-HEAT: Understanding and controlling heat to enable large-scale electrolysers by Dr J.W.R. Peeters of TU Delft, through the Open Technology Programme.