23 februari 2023

Delft invention can double the life of batteries in smartphones and e-cars

20 februari 2023

Chaos creëren in batterij om levensduur te verlengen

De elektrische auto heeft dankzij de vooruitgang van batterijen zijn intrede gedaan, en batterijen zijn nodig om duurzame zonne- en windenergie op te slaan tot het moment op de dag dat we de energie nodig hebben. De meest gebruikte batterij hiervoor is op dit moment de lithium-ion batterij. Onderzoekers van de TU Delft presenteren nu in Nature Communications en Advanced Materials een nieuwe doorbraak waarmee de levensduur van deze batterijen nóg eens flink verbeterd kan worden.

16 februari 2023

Noodzaak tot investeren in de nucleaire kennisinfrastructuur

De TU Delft heeft een integrale visie gepresenteerd op de Nederlandse wereldpositie in het nucleaire en stralingsecosysteem. Dit ecosysteem levert een grote en cruciale bijdrage aan de energietransitie, effectieve gezondheidszorg en de materiaaltransitie.

16 januari 2023

Op zoek naar de felbegeerde veiligere, betere en duurzamere batterij: BatteryNL is gestart!

Op 12 januari was een groot aantal partijen, betrokken bij de ontwikkeling van batterijen in Nederland - kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen -, aanwezig bij de kick off van het BatteryNL consortium. Hun doel is om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaal-grensvlakken.

06 december 2022

In Delft spreken medici en ingenieurs elkaars taal

Een poliklinisch centrum voor kankerpatiënten. Dat is niet het eerste wat je verwacht tegen te komen op de campus van de Technische Universiteit Delft. ‘Toch is het een slimme beslissing geweest om Delft als locatie te kiezen voor het Holland Protonen Therapie Centrum’, stelt medisch directeur prof.dr. Marco van Vulpen. De vestiging vlak naast het TU Delft Reactor Instituut biedt een mooie kans om clinici en ingenieurs nauw te laten samenwerken.

29 november 2022

Op zoek naar de felbegeerde veilige, betere en duurzame batterij: BatteryNL

Iedereen die in Nederland werkt aan de ontwikkeling van batterijen, kleine bedrijven, multinationals en kennisinstellingen, heeft zich verenigd in het consortium BatteryNL om binnen acht jaar de volgende generatie batterijen te ontwikkelen op basis van een beter begrip van materiaalinterfaces. Prof. M. (Marnix) Wagemaker (TU Delft - Faculteit Toegepaste Wetenschappen) is de projectleider van een 9,3 miljoen euro kostend project gefinancierd door NWO-ORC.

22 november 2022

Een kijkje in het 3000 jaar oud zwaard nemen

Het zwaard van Ommerschans is een van de belangrijkste stukken uit de Nederlandse prehistorie en bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Het bijzondere zwaard is nu onderzocht in het TU Delft Reactor Instituut, op zoek naar informatie over de samenstelling en maakwijze.