Ontwerpen voor verschillende speelvoorkeuren

Als leerkracht weet je veel van de verschillende speelvoorkeuren van de kinderen in jouw klas. Met dit boekje en werkblad kun je variaties van opdrachten ontwerpen die aansluiten bij verschillende voorkeuren. Ook kun je met kinderen in gesprek over hun voorkeuren aan de hand van de tekeningen. 

Boekje en werkblad
Dit boekje legt uit wat de verschillende speelvoorkeuren zijn en hoe je daar op in kunt spelen met het maken van opdrachten. Ook laat het zien hoe kinderen kunnen vastlopen tijdens ontwerpopdrachten en hoe je hier als leerkracht op in kunt spelen. Het boekje begint met een introductie over hoe ruimtelijk denken en ontwerpen verbonden zijn. Dit project was namelijk onderdeel van een groter project over ruimtelijk denken, waar je hier meer over kunt lezen. Echter, de voorkeuren en het werkblad kun je ook gebruiken bij het ontwerpen van opdrachten die niet expliciet met ruimtelijk denken te maken hebben. Het werkblad leidt je stap voor stap door een ontwerpproces heen. Aan het einde heb je twee variaties van een opdracht. Op die manier kunnen kinderen kiezen met welke opdracht ze aan de slag willen en is tegelijkertijd iedereen bezig met hetzelfde leerdoel. 

Speelvoorkeuren in kleutertaal
Je kunt de speelvoorkeuren ook gebruiken om met jouw leerlingen in gesprek te gaan over hun speelvoorkeuren. Kies bijvoorbeeld twee sets van voorkeuren uit en laat de leerling kiezen. Gebruik hiervoor het blad ‘ Speelvoorkeuren in kleutertaal’. 

De materialen hieronder zijn gratis te downloaden:


Lees hier meer over de achtergrond en totstandkoming van dit boekje en werkblad: Onderzoek Accomodating Individual Play Preferences of Preschoolers in Design Education Focused on Spatial Ability

Met dank aan juf Romy en juf Christel en hun kleuters van kindcentrum de Buskes, Rotterdam en Freinetschool Delft.