Eerste prototypes van de Circulaire Keuken geplaatst in huurwoningen

Nieuws - 01 december 2020 - Communication BK

De Circulaire Keuken is een keuken die makkelijk vernieuwd kan worden en voor het leven lang mee kan gaan. Dit betekent minder afval en veel minder milieubelasting. De keuken bestaat uit makkelijk aanpasbare modules van hoogwaardig, milieuvriendelijk materiaal. Hiermee zijn eenvoudig varianten te maken die zijn afgestemd op individuele voorkeuren. Op dit moment wordt getest met de eerste circulaire keukens in huizen.

Voortrekker circulaire transitie

De TU Delft doet onderzoek om de grote bijdrage aan uitstoot, grondstoffengebruik en afvalproductie van de bouw te beperken. In vergelijking met gebouwcomponenten als gevels en daken worden keukens vaak vervangen. Dit komt doordat de functionele levensduur - hoelang de keuken voldoet aan de (esthetische) eisen van de gebruiker -, en de technische levensduur - hoelang de keuken functioneert zoals bedoeld - over het algemeen een stuk korter zijn. Aangezien keukens relatief vaak worden vervangen, kan de Circulaire Keuken een goede voortrekker zijn in de transitie naar een circulaire gebouwde omgeving.

Handen ineen

Voor de ontwikkeling van een circulaire keuken hebben wetenschappers, bouwers en de markt de handen ineengeslagen. De Circulaire Keuken is dan ook het resultaat van een samenwerking tussen de TU Delft, het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, keukenproducent Bribus, Atag, Dirkzwager Groep en diverse woningverhuurders.

Wanneer komen de keukens op de markt?

Op dit moment wordt gewerkt aan een tweede generatie prototypes. Deze worden in woningen van de projectpartners getest door de bewoners. In een vervolgfase wordt het ontwerp van de keukens verfijnd. Nadat het onderzoeksproject is 2022 is afgerond, worden door de keukenproducent stappen genomen om de keuken op de markt te brengen. De keuken zal verder ontwikkeld worden met een Europese subisidie van EIT Climate-KIC.

Website circulaire keuken

Om het onderzoeksproject te presenteren is de website van de Circulaire Keuken gelanceerd. Op deze website is onder andere terugvinden wat een circulaire keuken precies is, wat de keuken uniek maakt en waarom het onderzoek relevant is. Ook is er ruimte voor input en kan er via een enquête meningen worden opgehaald.

Kijk op de website van de Circulaire Keuken.