Hoofdkantoor DOCOMOMO International komt naar TU Delft

Nieuws - 26 januari 2021 - Communication BK

Aan het eind van de jaren tachtig waren veel moderne erfgoedmeesterwerken al gesloopt of onherkenbaar veranderd. Dit was vooral te wijten aan het feit dat vele niet als erfgoed werden beschouwd, dat hun oorspronkelijke functies ingrijpend waren veranderd en dat hun technologische innovaties niet altijd bestand waren geweest tegen langdurige belasting.

DOCOMOMO International is een organisatie die zich bezighoudt met de uitdaging van de bescherming en het behoud van de moderne architectuur en stedenbouw. In de laatste decennia is het architectonisch erfgoed van de Moderne Beweging meer dan in enige andere periode in gevaar gebleken. Deze gebouwde erfenis viert de dynamische geest van het machinetijdperk. DOCOMOMO werd in 1988 opgericht door Hubert-Jan Henket, architect en hoogleraar, en Wessel de Jonge, architect en research fellow, aan de School of Architecture van de Technische Universiteit Eindhoven, Nederland. Vandaag telt zij meer dan 70 nationale werkgroepen.

Hoofdkantoor

De Faculteit Bouwkunde van de TU Delft zal vanaf januari 2022 het hoofdkantoor van DOCOMOMO international huisvesten. Hoogleraar in Erfgoed & Technologie, Uta Pottgiesser, de huidige vice-voorzitter van DOCOMOMO Duitsland, wordt voorzitter van DOCOMOMO International voor de periode van januari 2022 tot december 2025. Wido Quist, universitair docent in de conservering van gebouwen en historische bouwmaterialen en huidig voorzitter van DOCOMOMO Nederland, wordt Secretaris Generaal van DOCOMOMO International voor dezelfde periode. Van de sectie Heritage & Architecture zal dott. Silvia Naldini optreden als hoofdredacteur voor het internationaal erkende DOCOMOMO Journal. Onder de titel "Multiple Modernities and Changing Perspectives" zal hun werk zich toespitsen op drie thematische gebieden: digitalisering, onderwijs en duurzaamheid.

Het internationale hoofdkantoor van DOCOMOMO past perfect in de missie van de sectie Heritage & Architecture, door actief aandacht te besteden aan de erfenis van de 20e eeuw, bij te dragen tot bewustwording, tot identificatie van erfgoed en tot conservering voor een duurzame toekomst.

Meer informatie over DOCOMOMO international