VR vergroot vertrouwen in verbouwen

Nieuws - 20 december 2022 - Communication BK

Een bewoner staat voor een grote renovatie van zijn huurwoning. Wat houdt de renovatie in, welke keuzes kan een huurder zelf maken, hoe moet hij zich voorbereiden en hoe ziet het eindresultaat er uit? Met virtual reality doorloopt een bewoner in een half uur alle fases van sloop tot eindresultaat.

Een warmtepomp, hoogwaardig dubbel glas, isolatie: woningcoöperaties gaan vaak enthousiast aan de slag met technologieën voor de verduurzaming van hun panden. Maar in dat proces wordt de huurder vaak vergeten. Met gebruik van de VR-bril wandelt de bewoner virtueel door zijn woning en wordt elke renovatiefase zichtbaar. Naast het maken van keuzes voor materialen, kleuren e.d. krijgt de bewoner ook te zien welke voorbereidende werkzaamheden voor de start van de renovatie nodig zijn. Denk aan het verplaatsen en afdekken van meubilair, het inpakken van de inhoud van de keukenkastjes etc. En kiest een huurder voor verplaatsing van de keuken? Dan komen de gevolgen van die keuze ook scherp naar voren. Bijvoorbeeld dat bestaande vloerbedekking moet worden vervangen.

Regie in eigen hand

Dat is een belangrijke drijfveer van projectleider Clarine van Oel. ‘VR zorgt ervoor dat sociale huurders de regie in handen nemen en zelf bepalen hoe ze zich voorbereiden op de renovatie van hun woning’. Als verduurzaming van sociale huurwoningen alleen plaatsvindt door technologische innovaties in een collectieve aanpak van verduurzaming dan is er een risico dat de afstand tussen verhuurder en huurder wordt vergroot. Van Oel: ‘Vaak wordt gezegd dat sociale huurders niet betrokken willen zijn bij wat hun staat te wachten tijdens de renovatie van hun woning. VR-Renovate heeft inmiddels aangetoond dat als je mensen met interactieve virtual reality visueel meeneemt in wat hun te wachten staat ze beter vatten waar het om gaat. Dat maakt dat mensen wel degelijk willen meedoen.’ Op deze manier worden sociale huurders mondiger gemaakt, ook zij die laaggeletterd zijn of het Nederlands niet machtig zijn.

Headerfoto: Maxim Hopman op Unsplash

Meer informatie

• Dit bericht is onderdeel van een artikel dat eerder is gepubliceerd bij NWO, lees hier het volledige artikel.
  • Projectleider Clarine van Oel is omgevingspsycholoog en onderzoeker bij de afdeling MBE bij de faculteit Bouwkunde. Van Oel heeft inmiddels diverse onderzoeksprojecten op het vlak van participatie van kwetsbare mensen geleid. Sinds twee jaar is ze projectleider van het door het NWO programma Transities en Gedrag gefinancierde project VR-Renovate. Dit project heeft als doel het communicatieproces bij renovatieprojecten met huurders van sociale huurwoningen te verbeteren door de toepassing van interactieve virtual reality.
  • Meer informatie over Clarine van Oel op haar staff page.
  • Lees hier een eerder gepubliceerd nieuwsbericht over het onderzoek.

Dit project is een samenwerking is tussen Clarine van Oel (Bouwkunde), Elmar Eisemann (Computer Science), Arno Freeke (VR-Zone/NMC), en de praktijkpartners Dirk Zuiderveld (Noorderberg & Partners), Mateboer Bouw B.V., Knaapen Renovatie en Onderhoud B.V., en Zaanderwijk Beheer B.V.

Verder werken in dit onderzoek mee:
Promovendi Chris Benning (BK) and Peter Lu (EWI) en onderzoeker Jelle Koolwijk (BK)