BK Masterstudent Jacopo Zani een van de drie winnaars Archiprix 2023

Nieuws - 23 oktober 2023 - Communication BK

Op zaterdag 21 oktober zijn de winnaars van de Nederlandse Archiprix 2023 bekend gemaakt. Alumnus Jacopo Zani van de Mastertrack Architecture is met ‘Gardens of Dialectics’ een van de drie winnaars. De Archiprix selecteert uit de beste afstudeerprojecten van de Nederlandse masteropleidingen met de afstudeerrichtingen architectuur, stedenbouw, landschapsarchitectuur en de masteropleidingen interieurarchitectuur.

Een verhaal van verval en wederopbouw

Het project ‘Gardens of Dialectics’ onderzoekt het heden en de mogelijke toekomst van een voormalige mijnstad in Belgisch Limburg. De staat van verval en ontvolking wordt geaccepteerd, en de latentie wordt gebruikt als een plek van waaruit de toekomst kan worden gereconstrueerd. Het project stelt voor om fragmenten van de omringende natuur toe te laten zich te vestigen in de nederzetting, waardoor de oorspronkelijke rigide structuur geleidelijk aan verdwijnt.

De jury over Jacopo Zani en zijn afstudeerproject

“In een diepgaand onderzoek wordt de geschiedenis van een voormalig mijnbouwgebied in het Belgische Limburg beschreven. (…) De ontwikkelde houding is er een van begrip en liefde voor zowel gebouw (in dezelfde geest van het modernisme en vooruitgang), landschap en haar bewoners (zowel mens, dier als plant). De ontwerper bedenkt strategieën om de verschillende actoren te betrekken en positioneert de rol van de architect als iemand die hen activeert.”

De opleidingsdirecteur MaartenJan Hoekstra over Jacopo: "In zijn afstudeerproject heeft Jacopo Zani op zeer succesvolle wijze een aantal actuele maatschappelijke uitdagingen opgepakt - het opnieuw toekomst geven aan cultureel erfgoed, het herontwikkelen van verlate industriële gebieden, het uitbreiden en integreren van de natuur in de architectuur, en het met architectuur versterken van de sociale cohesie - en daarmee heeft hij de rol van de architect opnieuw gedefinieerd. Niet voor niets onze best graduate van vorig jaar, en nu ook een eerste prijs bij de Archiprix. Ik zie uit naar zijn proefschrift dat hij momenteel in Zürich schrijft."

En tijdens de BK Archiprix selectie zei zijn mentor Leontine de Wit over zijn werk en persoon: "Jacopo is gepassioneerd en sociaal zeer betrokken. Hij werkte zijn project uit van de grote schaal tot het kleinste detail, zowel in zijn onderzoek als in het maken van zijn ontwerp. In alles wat hij doet, merk ik zijn intrinsieke motivatie om de wereld een betere plek te maken voor mens en natuur."

Onderzoekskwaliteiten

De drie prijswinnende ontwerpen en de eervolle vermelding kenmerken zich, aldus de jury, in een zoektocht naar een nieuwe eigentijdse esthetiek om de urgente vraagstukken van vandaag en morgen aan te gaan. De projecten proberen niet alleen de samenleving beter te laten functioneren, maar proberen actief de samenleving te veranderen.
De jury roemt de afstudeerders in hun onderzoekskwaliteit en de durf om het ontwerpen uit te stellen. Vanuit het onderzoek worden eigen methodieken, toolboxen en atlassen ontwikkeld. Hierdoor komen soms verrassende oplossingen naar boven die niet altijd een bouwbaar ontwerp zijn. Verder ziet de jury een zoektocht naar een nieuwe schoonheid, waarbij vaak wordt gezocht naar manieren om minder te bouwen en te werken met hetgeen al aanwezig is. De jury van de Archiprix 2023 bestond uit Janneke Bierman (architectuur), Darius Reznek (landschapsarchitectuur), Lisa van der Slot (stedenbouw), Bruno Vermeersch (interieur) en Johan de Walsche (theorie/research).

De andere winnaars zijn ‘Tentoonstelling voor Verbeelding’ van Steven van Raan (eerste prijs), ‘Choreographic Resilience’ van Justyna Chmielewska (eerste prijs) en ‘Learning from Slums, The New Vernacular’ van Osarieme Isokpan (eervolle vermelding).

Meer informatie

Bekijk het afstudeerproject Gardens of Dialectics van Jacopo Zani. Zijn afstudeerbegeleiders waren Leontine de Wit, Mauro Parravicini, Daniel Rosbottom en Mark Pimlott.

De Archiprix 2023 tentoonstelling is te bezoeken van 12 oktober tot 15 december, maandag tot en met vrijdag 8:00 – 19:00 bij de TU/e in het VERTIGO gebouw, PLAZA (1ste verdieping).

Alle projecten van de Nederlandse Archiprix en die van voorgaande jaren, zijn ook te vinden op de Archiprix-website

Bekijk ook de BK selectie 2024 die meedingen naar de Nederlandse Archiprix 2024.