Making the Circular Built Environment a Reality: een oproep tot samenwerking

Nieuws - 08 juni 2023 - Communication BK

Kom op 6 juli naar de Faculteit Bouwkunde voor een openbaar debat over de transitie naar een circulaire gebouwde omgeving. Als leden van de Circular Built Environment Hub (CBE) zien we de noodzaak van een systeemverandering en het belang van samenwerking in deze transitie.

We delen de zorgen die in het recente rapport van Planbureau voor de Leefomgeving (Tweede Integrale Circulaire Economie Rapportage 2023) naar voren zijn gebracht en willen bespreken hoe enkele van de belemmeringen die de transitie in de bouwsector in de weg staan, kunnen worden overwonnen. De rol van ruimte wordt vaak over het hoofd gezien en circulaire initiatieven missen uitvoering en opschaling. Bovendien blijft synergie tussen waardeketens nog grotendeels onontgonnen.

De CBE Hub is actief betrokken bij onderzoeksprojecten om deze barrières aan te pakken. We leggen de nadruk op circulaire ontwerpprincipes in architectuur en de integratie van circulariteit in stedenbouw, het combineren van verschillende waardeketens en het aangaan van co-creatieprocessen. Ons onderzoek richt zich ook op beleidsontwikkeling, het stimuleren van circulaire innovatie en het veranderen van organisatieprocessen en het faciliteren van een goede transitie. Verder onderzoeken we bio-based materialen, hergebruik en herbestemming van gebouwen, urban mining en andere circulaire ontwerpstrategieën.

De faculteit Bouwkunde zet zich in om circulariteit in onderwijsprogramma's te bevorderen en de volgende generatie uit te rusten met de benodigde vaardigheden. We erkennen echter dat we nog steeds in een afvalmaatschappij leven en dat we de impact van circulaire innovaties moeten opschalen.

Vooruitkijkend staat samenwerking voorop. We nodigen instellingen, organisaties en particulieren uit om samen met ons een circulaire toekomst voor te stellen en samen de waarden te creëren die nodig zijn voor een circulaire gebouwde omgeving. De CBE Hub is klaar om een actieve rol op zich te nemen in deze transformatie. Laten we samenwerken om de circulaire gebouwde omgeving werkelijkheid te maken!