De BK Treasury opent: ontdek de archieven

Nieuws - 11 oktober 2023 - Communication BK

Op 12 oktober opent de BK Treasury officieel haar deuren. Iedereen is uitgenodigd om tussen 17u en 18u naar de Oostserre te komen om mee te doen aan deze viering van de geschiedenis van architectuur en ontwerp. De Treasury toont de komende weken drie stoelen van de beroemde Nederlandse ontwerper Gerrit Rietveld, samen met documenten over hun oorsprong. De vitrines zullen in de nabije toekomst een wisselende verzameling van schatten tentoonstellen.

In een faculteitsgebouw waarvan de gangen gevuld zijn met tentoonstellingen over onderzoek- en studentenprojecten, zal de BK Treasury dienen als een showcase voor de verborgen juweeltjes van architectuurcollecties. Deze juwelen komen zowel van de TU Delft als van andere organisaties. Bezoekers zullen zich verwonderen over het 160-jarige erfgoed van onze universiteit en zich verbazen over de bijdragen van externe instellingen en partners. Bovendien zal de Treasury een katalysator zijn voor nieuwe ontwikkelingen aan onze faculteit.

De eerste schatten: stoelen van Rietveld

Deze eerste tentoonstelling bij BK Treasury toont enkele van de meest bijzondere stukken uit onze collectie: drie originele stoelen van Gerrit Rietveld. Hoe waardevol deze stoelen ook zijn, ze vormen slechts het topje van de ijsberg. De stoelencollectie van de faculteit bestaat uit meer dan 300 items, waarvan de oudste stoelen ruim een eeuw teruggaan. De belangrijkste missie van de stoelencollectie is helpen in het opleiden van nieuwe generaties jonge ontwerpers.

Rietveld schonk zeven van zijn stoelen in 1964, ter gelegenheid van het ontvangen van een eredoctoraat. Deze stoelen tonen Rietvelds experimentele benadering van meubelontwerp. Hij selecteerde ze zorgvuldig om het doel van de stoelencollectie te helpen: ze zijn allemaal gemaakt van verschillende materialen of met verschillende technieken, waardoor ze buitengewoon geschikt zijn voor educatie. In de afgelopen jaren hebben we meer gulle donaties ontvangen van Rietveld stoelen, waardoor onze collectie nu elf originele stoelen en vier replica's bevat.

Drie originele stoelen van Gerrit Rietveld in de BK Treasury | Foto door: Alex Kirschstein
Rietveld ontvangt zijn eredoctoraat.

Meer informatie

De Rietveld stoelen in de collectie van de faculteit zijn te bezichtigen op de website van de BK collections.

Headerfoto door: Alex Kirschstein