Onderzoek bij faculteit Bouwkunde zeer goed beoordeeld

Nieuws - 13 april 2023 - Communication BK

Eind november 2022 bezocht een commissie van vooraanstaande experts de Faculteit Bouwkunde om zich een oordeel te vormen over ons onderzoek (2016-2021). De bevindingen van de commissie tijdens deze onderzoeksvisitatie zijn heel positief. Het onderzoek van de afdelingen Architecture, Architectural Engineering &Technology (AE+T) en Management in the Built Environment (MBE) werd als ‘zeer goed’ beschreven, dat van Urbanism zelfs ‘excellent’. De commissie heeft ook een groot aantal aanbevelingen gegeven. Met dit inhoudelijke advies werken de afdelingen de komende tijd aan een plan hoe zij hun onderzoekspraktijk verder willen uitbouwen.

Algemene conclusie

De commissie heeft waardering voor het groeiend aantal publicaties in peer-reviewed tijdschriften, evenals de open en positieve academische cultuur. De commissie heeft ook een groot aantal aanbevelingen gedaan, waarvan verschillende zijn gericht op de ontwikkeling, afstemming, formalisering en communicatie van de onderzoeksstrategie. De commissie beveelt de faculteit aan om aan de hand van relevante indicatoren de uitvoering van de onderzoeksstrategie te monitoren om toekomstige beslissingen beter te onderbouwen.

Specifieke aanbevelingen per afdeling

Wat betreft de afdelingen beveelt de commissie de afdeling AE+T aan het aantal strategische doelen te verminderen. De commissie is onder indruk van de Delft Approach to Urbanism, maar beveelt de afdeling Urbanism aan om deze aanpak verder te onderbouwen met bijvoorbeeld een internationale benchmark. Afdeling Architecture doet er, volgens de commissie, goed aan om expliciet alle onderzoeksmedewerkers te betrekken bij de ontwikkeling van de onderzoeksstrategie. Voor afdeling MBE tenslotte ligt de focus op het verwoorden van haar 'unique selling proposition'. Meer algemeen constateert de commissie dat de onboarding en begeleiding van promovendi beter kan. Ten slotte raadt de commissie de faculteit aan om een kennisoverdrachtstrategie op te stellen, vooral met oog op de afdelingen MBE en Architecture.

Hoe nu verder?

De aanbevelingen van de commissie zijn overgenomen door het College van Bestuur van de TU Delft. De afdelingen buigen zich in de komende tijd over de aanbevelingen. Zij zullen hun plannen over hoe zij hun onderzoekspraktijk verder willen gaan uitbouwen presenteren aan het College van Bestuur in het voorjaarsoverleg.

Achtergondinformatie: waarom een onderzoeksvisitatie en hoe werkt het?

Eens in de zes jaar wordt de kwaliteit, relevantie en levensvatbaarheid van onderzoek in publieke instellingen in Nederland geëvalueerd. De doelen en strategie die een afdeling zelf gesteld heeft, zijn daarbij leidend. In opdracht van het College van Bestuur van de TU Delft worden experts uit binnen- en buitenland gevraagd deel te nemen aan de commissie voor het beoordelen van het onderzoek van de faculteit Bouwkunde in de periode van 2016-2021. De commissie heeft in november 2022 interviews gehouden met stakeholders, PhD’s en post-docs, UD, UHD’s en tenure trackers en tot slot met het management van elke afdeling afzonderlijk. De commissie is specifiek gevraagd om onderzoekskwaliteit, maatschappelijke relevantie en de levensvatbaarheid van het onderzoek te evalueren in het perspectief van Open Science, academische cultuur, HR-beleid en PhD opleiding.

Benieuwd naar meer specifieke informatie?

• Download hier de zelfstudie van het onderzoek over de jaren 2016 t/m 2021.
  • Download hier rapport visitatiecommissie.