Tentoonstelling BK Africa: A Laboratory of the Future? te zien in Venetië

Nieuws - 09 mei 2023 - Communication BK

BK Africa: A Laboratory of the Future? opent op 18 mei 2023 in het Palazzo Mora van het Europees Cultureel Centrum in Venetië.

Met de tentoonstelling BK Africa: A laboratory of the future? van de faculteit Bouwkunde van de TU Delft als voortrekker, brengt de tentoonstelling in Venetië een selectie van recente projecten, onderzoek en andere initiatieven samen die ingaan op de snelle transformatie van het Afrikaanse continent. Het werk is ontwikkeld door studenten, docenten en partners in Afrika van de faculteit Bouwkunde.

BK Africa wil zo veel mogelijk benaderingen buiten het populaire ontwerpdiscours om opnemen en afstand nemen van gangbare voorstellingen van Afrika als een homogene ruimte geteisterd door ontberingen, conflicten, droogte en hongersnood van gelijke omvang, bijna alsof het om één enkel land gaat. Het doel van de tentoonstelling is juist om een vaak vergeten realiteit te benadrukken: dat Afrika een groot continent is - een complexe verzameling van verschillende biomen, gebieden, culturen, samenlevingen en bebouwde omgevingen.

De eerste tentoonstelling in Delft bestond uit vijf delen: New Cartographies, Restoring Communities, Forensic Renewal and Old "New Towns", en New "New Towns". Verschillende vormen, zoals fysieke modellen, foto's, films of geschreven manifesten, ontvouwen alternatieve cartografieën en nieuwe verhalen over herinneringen, geschiedenis, verhalen, hulpbronnen en landschappen van enkele van de 54 Afrikaanse landen.

De selectie van werken varieert van het blootleggen van het verborgen of verwaarloosde geheugen van plaatsen tot het herzien van de koloniale implicaties van het modernisme. Er worden betaalbare en inclusieve huisvestingsoplossingen in het midden van de urgentie voorgesteld en stedelijke accommodatie voor het snelst groeiende continent ter wereld wordt overwogen, inclusief participatieve processen.  Het forensisch vernieuwen van bestaande stadsstructuren, het streven naar gemeenschapsvorming in landelijke en stedelijke gebieden, het aanpakken van de klimaatcatastrofe door het landschap als infrastructuur te gebruiken. Of het erkennen van de enorme ecologische, sociale, politieke en culturele implicaties van immense nieuwe infrastructuren en nederzettingen als fundamenteel gebrekkige urbane voorstellen.

BK Africa is een uitnodiging om af te stappen van de vooronderstelde waarde van westerse neoliberale woonmodellen als de vereiste uitgangspunten voor de verbeelding en productie van nieuwe stedelijke vormen en patronen van het dagelijks leven.

Meer informatie

• De tentoonstelling BK Africa; Een laboratorium van de toekomst? is van 18 mei tot 20 november te zien in het Palazzo Mora van het Europees Cultureel Centrum in Venetië.