Vier het verleden, schets de toekomst: start van de Urban Design maand

Nieuws - 25 oktober 2023 - Communication BK

De Urban Design maand (UDM) vindt plaats tussen 24 oktober en 28 november. Het doel is om iedereen, vooral studenten, aan te sporen om zich te verdiepen in dit onderwerp. Een van de organisatoren is assistant professor Victor Muñoz Sanz. "We willen nieuwe samenwerkingen, nieuwe kennis, en nieuwe onderwijspraktijken stimuleren. Allemaal voor het aanpakken van toekomstige uitdagingen." Bij het organiseren van de UDM stuitte hij op een welkome uitdaging: een golf van enthousiasme. "Iedereen wilde deelnemen aan het programma. Het toont het gevoel van urgentie dat we voelen om het stedenbouwkundig perspectief onder de aandacht te brengen."

De UDM onstond toen de Sectie Urban Design, onderdeel van de afdeling Urbanism, besloot om dit najaar een tentoonstelling en symposium te organiseren. Oorspronkelijk waren er twee doelen. Ten eerste: zich meer bewust worden van elkaars werk en hun positie binnen het vakgebied Urban Design. En ten tweede: het bereiken van een breder publiek, zowel binnen als buiten de faculteit. Toevallig organiseerden andere leden van de faculteit in dezelfde periode een aantal gerelateerde evenementen. Het idee ontstond om deze inspanningen te coördineren en toevoegingen aan het programma aan te moedigen, met als eindproduct het UDM. Victor: "We zagen een kans om ambitieuzer te zijn en die hebben we gepakt."

Iedereen kan een passend evenement vinden

De evenementen van de UDM zijn grofweg chronologisch geordent, wat betekent dat de maand begint met een aantal beschouwende evenementen. Om een paar voorbeelden te noemen: op 24 oktober opent in de Oostserre een tentoonstelling van afgeronde Urban Design-gerelateerde projecten van de hele faculteit. Drie dagen later zal het symposium Repositioning Urban Design in de Berlagezaal stilstaan bij de huidige staat van het vakgebied. En Janina Gosseye van de afdeling Architectuur organiseert het 'Symposium of Urban Design History and Theory' in de eerste drie dagen van november.

Richard Sennett is onder andere ereprofessor aan het UCL Institute for Innovation and Public Purpose, senior adviseur van de Verenigde Naties binnen de Council on Urban Initiatives en gasthoogleraar Urban Studies bij MIT.

Hierna wordt de agenda toekomstgericht. Meerdere workshops betrekken de studenten en medewerkers van de faculteit bij actuele problemen gerelateerd aan verstedelijking. Er zijn prominente gasten: de invloedrijke stedenbouwkundige Kees Christiaanse gaat op 16 november de discussie aan, en vooraanstaand socioloog Richard Sennett houdt op 24 november een lezing. Bij beide evenementen verwacht men een divers publiek en stimulerende debatten. Het slotevenement op 28 november heeft als doel het formuleren van een collectief plan om het Nederlandse ontwerponderwijs te herdefiniëren. De organisatoren zien dit plan als essentieel om de collectieve en onbekende uitdagingen van de toekomst beter aan te kunnen gaan.

Wie zijn de Sectie Urban Design?

Urban Design is een diverse groep binnen de afdeling Urbanism, bestaande uit een mix van onderzoekers en docenten. Ze zijn zeer betrokken bij de onderwijskant van de faculteit. Urban Design organiseert meerdere vakken in zowel de bachelor- als de mastertrajecten en leidt graduation studio’s binnen Urbanism.

De missie van de groep kan worden onderverdeeld in drie pijlers. Ten eerste, het uitvoeren van onderzoek voor beter inzicht in verstedelijking en de factoren die steden overal ter wereld vormgeven. Ten tweede, het ontwikkelen van hulpmiddelen en methoden ter ondersteuning van stedelijke ontwikkeling, te gebruiken in zowel onderwijs als praktijk. En ten derde, deelnemen aan maatschappelijke debatten over urgente kwesties zoals de klimaatcrisis, technologische ontwikkelingen, of demografische verschuiving.

Die derde missie wordt nagestreefd door middel van onderzoeksprojecten, evenementen, en publicaties. Het idee is om een ontwerpgericht perspectief te laten horen bij deze vaak abstracte debatten. Victor: “We willen deze debatten aarden, ze concreet maken. De maatschappij levert ons uitdagingen en stedelijke ontwerpers bedenken oplossingen in de gebouwde omgeving."

De Sectie Urban Design is een team van zeer gemotiveerde onderzoekers en docenten met uiteenlopende interesses en expertises.

Meer informatie

Informatie over het programma, locaties, en registratie vind je op de website van de Sectie Urban Design, TU Delft.

‘Projections, Limits, Encounters: a Month of Urban Design’ is samengesteld door Taneha Bacchin, Nikos Katsikis en Victor Muñoz Sanz, met medewerking van Julia Moura, Tara Kanj en Noud van de Mast en ondersteuning door Danielle Hellendoorn en Martine de Jong-Lansbergen.

Het programma is het resultaat van samenwerking tussen de Sectie Urban Design (afdeling Urbanism); Building Ideologies Group en Urban Architecture (afdeling Architecture); Sectie Spatial Planning and Strategy en Sectie Landscape Architecture (afdeling Urbanism); Polis Platform for Urbanism and Landscape Architecture; TU Delft Deltas, Infrastructures & Mobility Initiative (DIMI); Platform Ontwerp NL; en Public Programs van de faculteit Bouwkunde, TU Delft.

Headerbeeld: werk van Anne van den Berg.