Bouwkunde in Delft: A Chronology

Nieuws - 19 februari 2024 - Communication BK

180 jaar in 18 meter

Het is moeilijk te missen: sinds kort hangt er een grote tijdlijn op de muur bij de Library. De tekeningen, objecten, artikelen en nog veel meer brengen je van 1842 tot heden. Dit is ‘Bouwkunde in Delft: A Chronology’. Hoewel indrukwekkend, is dit werk niet bedoeld als compleet overzicht van de bewogen facultaire geschiedenis maar als toegankelijke en inspirerende indruk van waar we vandaan komen.

Wat is de gedachte achter BK: A Chronology?

De opdracht komt van onze decaan Dick van Gameren, die de geschiedenis van de faculteit een zichtbare plek wil geven in het gebouw. Het idee van een tijdlijn komt van Aart Oxenaar, docent architectuurgeschiedenis op Bouwkunde. Maar dan wel een tijdlijn waarin afbeeldingen en fysieke objecten de overhand hebben, en waarbij de focus ligt op het werk en de innovaties van architecten in plaats van hun portretten. Het resulterende verhaal moet de bezoeker aansporen om zelf na te denken en te bespreken wat ze zien. Dus ook de controversiële delen van de geschiedenis, zoals het koloniale verleden of de vroegere patriarchale sfeer, komen aan de orde. Aart: “Je ziet bijvoorbeeld onze link met de Technische Hoogeschool Bandung, en dat de eerste vrouwelijke alumnus pas in 1917 afstudeerde.”

Hoe is BK: A Chronology tot stand gekomen?

Het proces loopt al minstens 1,5 jaar. Aart doorzocht bibliotheken en archieven en interviewde oud-studenten en (oud-)medewerkers, geholpen door zijn assistenten Jesse Verdoes en Rohan Varma. Sommige bronnen liggen voor de hand: de bibliotheek van de faculteit en musea zoals het Nieuwe Instituut. Maar ook privécollecties zijn aangeboord. Bijvoorbeeld het Smeulers archief, een man die alles uit zijn tijd als student en faculteitsbestuurslid heeft bewaard.

Op een muur in de kelder werd de eerste selectie opgehangen van archiefmateriaal.

Jesse stuurde vervolgens aan op selectieronden om de stapel in fases terug te dringen tot een strenge 1% van alle vondsten. Aan de hand van zijn ontwerp hingen hij en Aart het gekozen materiaal vervolgens aan de muur, waarbij ze essentiële hulp kregen van medewerker Bas Vahl. Het opbouwen leidde vaak tot interessante gesprekken met voorbijgangers. Volgens Jesse bracht dat soms vertraging, maar “het was nou eenmaal ons doel om het gesprek aan te gaan.” Dus het project werkte!

Jesse (links) en Aart (rechts) bevestigen zelf de vitrinekasten aan de muur. Foto’s eigendom van Jesse Verdoes.

Tips om voor een eerste verkenning van BK: A Chronology

Voor geïnteresseerden in geschiedenis biedt dit project natuurlijk een gouden kans om meer te leren over Bouwkunde. Maar de makers zijn overtuigd dat iedereen inspiratie kan halen uit BK: A Chronology. Jesse deed zijn opleiding aan de faculteit, en hij vond het fascinerend om zich te meten met de 19e-eeuwse studenten. “De kwaliteit van die tekeningen, de moeite die ze deden, dat maakt echt indruk. Maar je ziet ook de vooruitgang die we hebben geboekt.” Ook was hij verbaasd over het materiaal uit de chaotische jaren ‘70 en ‘80. In die tijd waren de studenten heel actief, tot het punt dat ze zelfs de macht over de faculteit leken over te nemen. “Je ziet dat bijvoorbeeld in het Stylos-pamflet ‘de Elite’ uit 1970, dat eindigt met ‘Weg met de architekt als slippendrager van de kapitalisten!’”

Een detail uit de bewogen jaren ‘70.

Dus als je op de faculteit bent, neem eens de tijd. Loop naar de gang van de Library en kijk wat jou aanspreekt. Of je nou medewerker, onderzoeker, of student bent, BK: A Chronology zal je al snel een connectie laten voelen met ons verleden.

Meer informatie

BK: A Chronology is te vinden op de eerste etage, in Midden. Dus naast de ingang van de Library, en direct boven de hoofdingang van de faculteit.

BK: A Chronology is tot stand gekomen dankzij de materialen, informatie, en hulp van een groot aantal individuen en organisaties. Voor een overzicht kun je terecht bij de colofon aan het linker uiteinde van de tijdlijn, naast de introductie.