Delft als laboratorium voor studenten Bouwkunde

Nieuws - 08 februari 2024 - Communication BK

Dinsdag 30 januari presenteerden vijf Bouwkunde studenten (TU Delft) hypothetische plannen voor de herontwikkeling van drie Delftse locaties. De Delftse wethouder Frank van Vliet (Klimaat, Cultuur en Openbare ruimte) en stadsbouwmeester Tako Postma gaven hun reacties op de plannen.

Studenten die de bachelor Bouwkunde volgen, leren in het tweede jaar van hun opleiding ontwerpen op stedenbouwkundige schaal; van straat tot stad. De opdracht is het maken van een ruimtelijk plan voor een buurt. De studenten kiezen uit drie locaties in Delft, namelijk de buurt bij de Maria Duystlaan, de Buitenwatersloot of de Meeslaan.

Dat de studenten aan een plan voor een buurt in Delft werken is geen toeval. De gemeente Delft en de TU Delft trekken samen op en werken samen aan een aantrekkelijke en dynamische stad. Dit bachelor ontwerpproject is daar een mooi voorbeeld van. Ook de coördinatoren van het vak Els Bet en Teake Bouma waarderen een ontwerplocatie dichtbij. De studenten kunnen de locatie vaker bezoeken en analyseren.

Een beeld uit het ontwikkelplan van Jorik Bokelman voor de Buitenwatersloot.

De studenten kiezen bij de start van het vak voor één van de vijf startpunten: stadsmorfologie, landschapsarchitectuur, milieutechnologie, computational design of cultuurhistorie. Tijdens het eindsymposium op 30 januari is een selectie van de plannen gepresenteerd. Het zijn geen plannen die zo uitgevoerd zullen worden, maar ze vormen samen wel een waaier aan inspirerende ideeën. En zowel wethouder Frank van Vliet als stadsbouwmeester Tako Postma hebben de plannen met veel plezier bekeken én ervaren.

Vooral het plan van Jannah Leeuwangh (computational design) voor de Meeslaan en omgeving was een ervaring. Met de VR-bril op kwam het plan tot leven. Ook de plannen van Derk van Buchem (stadsmorfologie) voor de Maria Duystlaan, van Mees van Wetten (landschapsarchitectuur) en Jorik Bokelman (milieutechnologie) voor de Buitenwatersloot en van Micah van den Berkhof (cultuurhistorie) voor de Meeslaan ontvingen lovende woorden en prikkelende vragen.

Wethouder Van Vliet verkent het ontwerp van Jannah onder begeleiding van vakcoördinator Teake Bouma

Meer informatie

De banner afbeelding van dit artikel is een impressie van het plan van Jannah Leeuwangh voor de Meeslaan.