Een visie op de toekomst van wonen in Nederland

Nieuws - 04 april 2024 - Communication BK

Afgelopen dinsdag, 2 april, presenteerde TU Delft’s Vision Team Wonen hun rapport ‘Ruimte voor wonen: naar een integrale aanpak van de Nederlandse woonopgave’. Vision Team Wonen is in 2023 ingesteld door de Rector Magnificus om zich te buigen over de toenemende woningnood in Nederland. Het team omvat experts uit CiTG, TBM, IO, en elke afdeling van Bouwkunde. De coördinatie lag bij Dr. Gerard van Bortel (MBE) en Ulf Hackauf (Urbanism).

Het rapport ‘Ruimte voor wonen’ opent met de observatie dat de woningcrisis niet alleen wijst op uitdagingen, maar ook op kansen om te werken aan een betere toekomstige leefomgeving. Het rapport beschrijft vier handelingsperspectieven die elk wijzen op een aandachtsgebied: integrale ruimtelijke ordening, verdichte en gezonde wijken, inclusieve en diverse woongebouwen, en een duurzame bouwsector. Voor elk perspectief worden concrete taken genoemd voor betrokken partijen, zoals gemeentes, provincies, het rijk, kennisinstellingen, of professionals.

“We baseren ons rapport op enquêtes onder en discussies met experts binnen de TU Delft, en op interviews met externe experts. Daarnaast hebben enorm veel gehad aan data van voorgaande projecten zoals ‘1 million homes’. We zijn iedereen zeer dankbaar!” – Gerard van Bortel

Bezoek deze maand de BK Expo in de Oostserre

Om het rapport verder toe te lichten en te bediscussiëren vond op 2 april de BK Talks ‘Room for Housing’ plaats in de Oostserre. Tegelijk opende de bijbehorende BK Expo: vier enorme doeken met illustraties ter inspiratie en visualisatie, elk gebaseerd op een van de handelingsperspectieven uit het rapport. Waar het rapport focust op concrete acties voor betrokken partijen, bieden deze doeken de ‘Vision’ van het Vision Team. De illustraties, gemaakt door alumni van onze faculteit, tonen de mogelijke toekomst van Nederland als we de woningopgave aanpakken in samenhang met andere uitdagingen, zoals de klimaat- en energiecrises en een groeiende, diverse, en vergrijzende bevolking. De tentoonstelling loopt van 2 t/m 16 april en 22 t/m 29 april 2024.

“Het rapport bevat veel praktische aanbevelingen, en benoemt specifiek wie daarvoor verantwoordelijk is. De BK Expo is juist een kans om ‘uit te zoomen’ en te laten zien wat het rapport probeert te bereiken.” – Ulf Hackauf

De rol van Bouwkunde tijdens de wooncrisis

‘Ruimte voor Wonen’ komt voor een substantieel deel voort uit discussies met, en onderzoek van, BK medewerkers. Onze faculteit is dan ook op elk niveau betrokken bij het begrijpen en bestrijden van woningnood. Bachelor-studenten stellen ontwikkelingsplannen op voor nieuwe woonvormen en -locaties, masterstudenten leren over de problematiek en besteden soms hun thesis aan de wooncrisis. Er zijn vele promovendi die werken aan mogelijke deeloplossingen, en we hebben meerdere leerstoelen die zich specifiek richten op woningnood. Deze maand delen we een paar voorbeelden van wooncrisis-gerelateerde projecten op de BK website. Want zoals onze decaan Dick van Gameren al schreef in het nawoord van het rapport: “Er is niet één enkele oplossing, maar er zijn er vele nodig.”

Meer informatie

• Lees hier meer over het Vision Team Wonen en lees het volledige rapport ‘Ruimte voor wonen: naar een integrale aanpak van de Nederlandse woonopgave’.
  • Lees hier het nieuwsbericht 'TU Delft presenteert visie op oplossen woningnood'.
  • Meer verhalen over onderzoek en onderwijs op onze faculteit vind je hier op de BK website.