In Memoriam prof. ir. Frits Seijffert, emeritus professor Bouweconomie

Nieuws - 02 mei 2024 - Communication BK

Op donderdag 25 april 2024 overleed op 89-jarige leeftijd emeritus professor Bouweconomie prof. ir. Frits Seijffert. Als bevlogen ingenieur en rekenmeester inspireerde hij in de jaren negentig vele Bouwkundestudenten. Met talloze voorbeelden uit zijn eigen praktijk leerde hij de eerste generaties Master-studenten Management in the Built Environment (MBE) rekenen aan vastgoed.

Seijffert's carrière bij de TU Delft startte in 1962 als technisch ambtenaar bij de leerstoel Toegepaste & theoretische mechanica. In 1966 studeerde hij af bij de faculteit Civiele Techniek. Na diverse functies in infra-, bouw- en vastgoedbeleggingspraktijk keerde hij in 1990 terug als hoogleraar Bouweconomie bij de faculteit Bouwkunde. Als een van de drie hoogleraren stond hij aan de wieg van een nieuwe afstudeerrichting binnen de faculteit Bouwkunde: Bouwmanagement & Vastgoedbeheer (BMVB, nu Management in the Built Environment). Deze afstudeerrichting groeide destijds zeer snel in studentenaantallen en Frits Seijffert zette samen met universitair hoofddocent Jo Soeter zijn schouders onder het economie-onderwijs voor honderden studenten per jaar. Met een serie aan leermiddelen bediende de leerstoel niet alleen het onderwijs maar ook de vastgoedpraktijk. Boeken als "Vastgoed Financieel" werden standaardwerken met een groot publiek.

Alexandra den Heijer (hoogleraar Publiek Vastgoed en voormalig medewerker van de leerstoel Bouweconomie): “Frits was een echte leermeester met een zeer brede technische interesse. Zijn colleges waren memorabel: het rekenen aan vastgoed vergeleek hij met krachtswerking en toegepaste mechanica. Rekenvoorbeelden lardeerde hij met anekdotes uit zijn rijke vastgoedpraktijk die velen zich nog zullen herinneren. Frits koesterde de academische familie die we waren, speelde 's ochtends vroeg piano in zaal A, nadat hij eerst koffie had gedronken met de vroege vogels van de technische dienst. Frits was een 'beta' in hart en nieren en kon zich ongelofelijk ergeren aan niet-logische oplossingen. Na zijn emeritaat heeft Frits de ontwikkelingen en innovaties in Delft nog met grote interesse gevolgd. Hij koesterde warme herinneringen aan Delft en wij aan hem."