NWA beurs en Open Science Fund toegewezen

Nieuws - 10 januari 2024 - Communication BK

Twee projecten waarbij bouwkunde onderzoekers zijn betrokken of hoofdaanvrager zijn, hebben onlangs toewijzing gekregen van financiering. Het betreft het project CIVILIAN over burgerbetrokkenheid en project Building 4 Belonging over eenzaamheid.

Project CIVILIAN in Open Science Fund 2023

Burgerbetrokkenheid is cruciaal voor het behalen van klimaatdoelstellingen in steden. Digitale platforms kunnen in dit proces een rol spelen, maar zijn over het algemeen niet burgervriendelijk: ze zijn niet aantrekkelijk voor burgers en vereisen technische expertise om iets met de informatie uit het platform te kunnen doen. Het project CIVILIAN (CItizen VoIces in cLImate ActioN) ontwikkelt een interactieve interface voor een platform voor burgerbetrokkenheid bij klimaatactie.

Via een actie-onderzoeksaanpak plaatst dit project burgers in het middelpunt van het proces, zodat de resulterende interface voldoet aan hun behoeften. De interface wordt geïntegreerd in Citizen Voice, een open platform in ontwikkeling aan de TU Delft. Hoofdaanvrager is Julian Goncalves van de afdeling Urbanism.

Open Science Fund

In het tweede en laatste pakket van het Open Science Fund 2023 ontvangen 30 projecten een financiële impuls van maximaal 50.000 euro. Bijzonder aan deze ronde van het Open Science Fund (OSF) was dat de aanvragers ook de beoordelaars waren in deze call. Iedere aanvrager heeft 10 voorstellen beoordeeld. Mede daardoor was het mogelijk dat er tussen de indiendeadline en het besluit slechts 9 weken zit. Een ander voordeel van deze methode is dat de openscience-gemeenschap van elkaars ideeën kan leren, omdat pioniers op het gebied van open science elkaars ideeën in een vroeg stadium lezen.

Project Building 4 Belonging met onderzoek over eenzaamheid

Er is nog weinig bekend over verschillende vormen van eenzaamheid bij verschillende groepen in de samenleving. Ook is onduidelijk in hoeverre het eenzaamheidstaboe bestaat, bij wie en wanneer, en hoe dit voor verschillende groepen kan worden doorbroken. Binnen de NWA Call Eenzaamheid is ruim vijf miljoen verdeeld onder projecten die allen wetenschappelijk vernieuwend en relevant onderzoek met maatschappelijke impact uitvoeren.  Het project Building 4 Belonging van medeaanvrager Alexander Koutamanis is ook gehonoreerd.

Het project Building 4 Belonging richt zich op eenzaamheid onder leerlingen met speciale behoeften; een vaak onzichtbaar probleem. Met de ontwikkeling van een smart monitoringsysteem kunnen scholen eenzaamheid in realtime meten; in de context waarin dit optreedt, en vervolgens interventiedoelen identificeren en testen. Het unieke co-design betrekt experts, docenten, beleidsmakers en leerlingen (autistisch en allistisch) zelf.
Samen met de doelgroepen, ontwerpen ze tools voor scholen om kansengelijkheid te versterken, eenzaamheid te verminderen en “sense of belonging” te bevorderen. De uitkomsten van dit project kunnen ingrijpende veranderingen teweegbrengen op het gebied van onderwijs, gezondheid en sociale integratie, “empowering” leerlingen met speciale behoeften.

Meer informatie

• Het project CItizen VoIces in cLImate ActioN (CIVILIAN) bestaat uit: hoofdaanvrager Dr. Julian Goncalves (BK) en de teamleden G. Slingerland (BK), C. Champlin (IO), M.G. Alvarez en T. Verma (TBM).
  • Lees hier meer over het Open Science Fund .
  • Voor het project Building 4 Belonging is van hoofdaanvrager is prof. dr. C.J. Rieffe van de Universiteit Twente. Medeaanvragers zijn prof. dr. M.R.J. Crul, prof. dr. R.R.J.M. Vermeiren, dr. ir. A. Koutamanis, dr. M. Baratchi, dr. ir. D. Reidsma PhD MSc, dr. Y.T. Tsou en dr. J.E.L. van der Nage van Universiteit Twente, TU Delft, Leiden University en Vrije Universiteit.
  • Alexander Koutamanis werkt bij de afdeling MBE van de faculteit Bouwkunde.
  • Lees hier meer over de NWA Call Eenzaamheid.