Start nieuwe online cursus: Urban Ecology Design

Nieuws - 28 maart 2024 - Communication BK

Het is noodzakelijk om uitdagingen in de bebouwde omgeving zo snel mogelijk aan te pakken. Denk aan hittestress, verlies aan biodiversiteit en wateroverlast. Leer daarom in de nieuwe Massive Open Online Course (MOOC) Urban Ecology Design hoe je kunt bijdragen aan een meer biodiverse, natuurinclusieve en duurzame bebouwde omgeving door op-de-natuur-gebaseerde oplossingen toe te passen in ontwerpen en beleid.

Stadsecologie als cruciale pijler in stadsontwikkeling

‘’Stadsecologie kan op veel terreinen een positieve invloed hebben: niet alleen biodiversiteit, maar ook klimaatadaptatie, gezondheid, water- en energieverbruik en circulariteit’’  aldus Nico Tillie, hoofd van het Urban Ecology Design Lab (UEDL) aan de TU Delft en docent en initiator van deze MOOC. Rosa de Wolf, PhD kandidaat bij het UEDL en docent in de MOOC, licht toe: ‘’Met Urban Ecology Design streven we naar een evenwicht tussen de menselijke cultuur en de natuurlijke omgeving, om een leefgebied te creëren voor zowel mensen als andere organismen in de bebouwde omgeving.’’

Stedelijk ecosysteem: Monterrey. Foto door Eline Holtes.

Tijdens deze MOOC verken je de kunst en wetenschap van ‘op de natuur gebaseerd ontwerp’ vanuit systeem-, habitat- en soortenniveau. Je onderzoekt innovatieve concepten zoals (boom)wadi's, die niet alleen de waterinfiltratie en biodiversiteit verbeteren maar ook de algehele ruimtelijke kwaliteit. Sjef Jansen, ecoloog en docent in de MOOC, geeft een voorbeeld: “Eén van de problemen bij het verkrijgen van meer biodiversiteit in de stad is de bereikbaarheid. Soorten kunnen geschikte biotopen niet bereiken, of de geschikte biotopen zijn te klein. Ecologische netwerken kunnen dit oplossen.”

Stedelijk habitat: de geveltuin van de decaan. Faculteit Bouwkunde, TU Delft. Foto door Rosa de Wolf.

Evenwicht tussen mens en natuur

De MOOC is ontworpen voor een breed scala aan professionals: architecten, landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen, civiel ingenieurs, waterbeheerders, besluitvormers, budgethouders, beleidsmakers en alle andere groene belanghebbenden. Het biedt een unieke kans om je kennis te verdiepen en je vaardigheden te ontwikkelen, zodat je biodiversiteit en stadsecologie kunt opnemen in je ontwerpen, beleid en praktijken. Je ontdekt de voordelen van ecosysteemdiensten en leert de ruimtelijke indeling en distributie van ecotypen te onderzoeken.

Met deze cursus [leer je] hoe je de habitat van mensen en andere organismen kan samenbrengen en vormgeven.

Eline Holtes

De benadering van deze cursus gaat verder dan conventionele praktijken, met als doel het ecologisch functioneren binnen steden te vergroten. De kernfilosofie is het vinden van een harmonieus evenwicht tussen de menselijke cultuur en de natuurlijke omgeving, waarbij rekening wordt gehouden met zowel de mogelijkheden als de beperkingen van natuurlijke systemen. Je leert over de ingewikkelde relaties tussen verschillende levende organismen, inclusief de mens, en hun omgeving. Eline Onih Holtes, afstudeerstudent in het UEDL en student assistent van de MOOC: ‘’Met deze cursus krijg je een solide basiskennis over hoe je de habitat van mensen en andere organismen kan samenbrengen en vormgeven door de verschillende schalen heen: van het stedelijke ecosysteem en -habitat tot het ontwerpen voor specifieke doelsoorten.’’

Ontwerp voor specifieke soorten: bij op bloem. Foto door Rosa de Wolf.

Meer informatie

• De eerste editie van deze zes weken durende online cursus start op 1 mei 2024.
  • Voor meer informatie en om je in te schrijven, kijk op de website van TU Delft Online Learning.
  • De cursus ‘Urban Ecology Design’ is ontwikkeld door het Urban Ecology Design Lab aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft, in samenwerking met Marco Roos van Naturalis en Rob Roggema van de Tecnológico de Monterrey, Mexico.
Headerafbeelding: afstudeerwerk UEDL door Stef de Horde, 2024