Studenten van universiteit en MBO bouwen samen circulaire prototypes

Nieuws - 18 april 2024 - Communication BK

Wat als studenten van Architecture en Building Technology samen zouden werken met MBO-studenten aan het ontwikkelen van circulaire bouwproducten? Hoe zou gestructureerde uitwisseling tussen de studenten hun leerproces beïnvloeden? En zou het leiden tot het anders ontwerpen en maken van bouwproducten? Dit was de uitdaging aan de deelnemers van het interdisciplinaire keuzevak ‘Circular Building Product Design’: ontwerp een compleet bouwsysteem met biobased materialen en bouw vervolgens 1:1 prototypes samen met studenten van het ROC van Amsterdam | BouwAcademie Amsterdam. De resultaten zijn nu te zien op The Green Village.

Binnen het masterkeuzevak ‘Circular Building Product Design’ werken studenten vanuit verschillende programma’s (Architecture, Building Technology, Metropolitan Analysis, Design and Engineering) samen. Voor één van de opdrachten werden studenten gevraagd om een gebouwdetail te ontwerpen voor het geplande BK-biobased lab op The Green Village. In groepen van vijf ontwierpen zij een uitgebreid plan voor het lab, bestaande uit het bouwskelet, de fundering, de daklaag, de buitenmuur, en ramen/openingen van biobased materialen. Samen met studenten van het ROC van Amsterdam | BouwAcademie Amsterdam bouwden zij deze ontwerpen vervolgens 1:1 op het terrein van The Green Village.

De studenten werkten vier dagdelen, verdeeld over een periode van twee weken, aan het bouwen van de prototypes. Deze praktijkervaring stelde de studenten in staat om de fysieke en tastbare eigenschappen van biobased materialen en de daadwerkelijke transformatie tot bouwproducten te verkennen. Ook leerden zij hierdoor de rol van de verschillende partijen in het proces beter te begrijpen en samen werkprotocollen en afspraken op te stellen om het bouwproces te organiseren. Maar bovenal gaf het gezamenlijk uitvoeren van hun ontwerpideeën de studenten de kans om te reflecteren op wat wel en niet werkt en te leren van fouten.

Foto's: Marcel Bilow

Ontwerpen, engineering én bouwen

Coördinator van het vak Olga Ioannou geeft aan: “De overgang naar een circulair gebouwde omgeving vraagt om architecten en ingenieurs die kunnen bepalen welk product het beste past bij hun doelen. Zij kunnen worden gevraagd om bestaande producten te hergebruiken of een nieuw ontwerp te maken met bestaande materialen of onderdelen van producten. Anderzijds vereist het kennis van de bouwindustrie om materialen aan te dragen, circulaire bouwproducten te ontwikkelen en te begrijpen hoe deze zijn afgestemd op het ontwerpproces. Daarom hebben we geprobeerd een leeromgeving te ontwikkelen waarin architecten, ingenieurs en makers kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. De samenwerking met het ROC van Amsterdam | BouwAcademie Amsterdam onderstreept ons voornemen om het systemische aspect van de transitie aan te pakken. We willen een verbinding tot stand brengen tussen ontwerpen, engineering én bouwen.”

Meer informatie

The Green Village bood ruimte en hielp bij het verzamelen van de materialen die nodig waren voor de prototypes. De prototypes die de studenten hebben ontwikkeld zijn van 16 tot en met 26 april te bekijken in het Co-Creation Centre op The Green Village.

De studenten zijn begeleid door Olga Ioannou, Jan Jongert en Max Salzberger van de faculteit Bouwkunde en Remon Verveer en Vincent Zijstra van het ROC van Amsterdam | BouwAcademie Amsterdam.