Waar zijn de wolkenkrabbers in Nederland?

Nieuws - 11 april 2024 - Communication BK

We hebben een behoorlijk huisvestingsprobleem op te lossen in Nederland. Hoe kan het dat we geen overvolle metropolen met wolkenkrabbers hebben? En gaat dat in de toekomst veranderen? Universiteit van Nederland reisde met hoofddocent gebiedsontwikkeling Tom Daamen naar Rotterdam om dit uit te diepen.

Nederland is het dichtstbevolkte land van de EU (afgezien van het eiland Malta). Maar wie over Nederland vliegt, ziet geen volgepakte metropolen met gigantische woontorens, zoals in Hong Kong of New York. Integendeel, behalve Rotterdam hebben we nauwelijks wolkenkrabbers in ons land.

Universiteit van Nederland zoekt met Tom Daamen antwoorden op de vragen als: willen Nederlanders wel in wolkenkrabbers wonen, waarom doen Nederlanders niet mee aan de hoogbouwhype. Een van de redenen zou kunnen zijn dat we 'zachte grond' hebben en dat hoogbouw erg duur is.

• Bekijk de lezing van de Universiteit van Nederland op YouTube.
  • De Universiteit van Nederland heeft een onafhankelijk redactieteam dat wekelijks podcasts, video's en sociale berichten over wetenschappelijke onderwerpen produceert.
  • Vind hier meer interessante lezingen van TU Delft collega’s over verschillende onderwerpen.