Laatste Nieuws

886 resultaten

25 juli 2018

Nuon Solar Team onthult ’s werelds slimste zonneauto op ‘Zuid-Afrikaanse’ safari

Het Nuon Solar Team van de TU Delft presenteerde op dinsdag 24 juli Nuna9S, de nieuwe, intelligente zonneauto die in september deelneemt aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

23 juli 2018

Delftse studenten tweede in Hyperloop Pod Competitie

Vier studententeams gingen op zondag 22 juli de uitdaging aan om zo snel mogelijk door een 1.2 kilometer lange Hyperloop testbuis te racen...

22 juli 2018

Delft Hyperloop in de finale van de Hyperloop Pod Competitie bij SpaceX

Op zondag 22 juli staat het TU Delft studententeam Delft Hyperloop in de finale van de Hyperloop Pod Competitie bij SpaceX in Hawthorne (Californië). In de finale gaan vier studententeams de uitdaging aan om zo snel mogelijk door de 1.2 kilometer lange testbuis te racen, aangelegd door SpaceX in 2016. De Hyperloop is een razendsnel futuristisch vervoermiddel, bedacht door Elon Musk.

20 juli 2018

De wisselwerking tussen twee beroemde quantumverschijnselen blootleggen

Het Casimireffect en supergeleiding zijn twee bekende quantumverschijnselen. Los van elkaar zijn deze fenomenen grondig bestudeerd. Maar wat gebeurt er als je de twee effecten samenbrengt in één experiment? Onderzoekers van de TU Delft hebben dat voor het eerst gedaan. Ze hebben een microchip gemaakt waarop twee draden dicht bij elkaar zijn geplaatst. Op die manier kunnen ze de Casimirkrachten meten die op deze draden inwerken, op het moment dat ze supergeleidend worden.

17 juli 2018

TU Delft Solar Boat Team tweede in wereldkampioenschap zonneboot-racen

Het TU Delft Solar Boat Team heeft op zaterdag 14 juli de tweede prijs van de Solar Sport One race competitie in ontvangst mogen nemen.

16 juli 2018

Zeven Veni’s voor Delftse onderzoekers

NWO heeft de Veni-laureaten voor 2018 bekendgemaakt. Daaronder zijn zeven wetenschappers van de TU Delft.

16 juli 2018

TU Delft van start met top onderzoeksfaciliteit toekomstig energiesysteem

Dit lab wordt een unieke faciliteit waar toponderzoek naar systeemintegratie in het energiesysteem plaats vindt.

12 juli 2018

TU Delft publiceert uitkomsten onderzoek oorzaken schade in provincie Groningen

De TU Delft heeft het onderzoek naar de oorzaken van bouwkundige schade in de provincie Groningen afgerond en gepubliceerd. De onderzoekers hebben 69 panden onderzocht waarvoor complexe schade was gemeld. Deze panden bevatten in totaal ruim 2400 schades. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de oorzaken die ten grondslag liggen aan gebouwschade in de provincie. De onderzoekers concluderen dat het toewijzen van schade aan concrete oorzaken alleen indicatief mogelijk is. Omstandigheden in het gebouw, fundering en bodem zijn de belangrijkste onderliggende oorzaken voor schades bij de onderzochte gebouwen. De invloed van bevingen is moeilijk uit te sluiten uit de best verklarende scenario’s voor schade in de onderzochte panden, maar valt tegelijkertijd ook moeilijk te bewijzen.

10 juli 2018

Businessmodel ‘betalen per wasbeurt’ blijkt goed voor het milieu

Onderzoekers van de TU Delft en Lund University (Zweden) hebben in de praktijk aangetoond dat betalen per wasbeurt leidt tot zuiniger gebruik van wasmachines. De wetenschappers publiceren hierover in het blad Journal of Cleaner Production.

06 juli 2018

Delfts simulatiemodel voor optimale prestatie tijdens ploegentijdrit

TU Delft student Mats Overtoom kwam in zijn afstudeeronderzoek bij de opleiding werktuigbouwkunde tot een wiskundig model dat antwoorden kan geven op vragen als ‘Wat is het optimale wisselschema voor een wielrenner in een ploegentijdrit?’ en ‘Hoe snel moet hij bergop fietsen om tot een optimale prestatie te komen?’. Data van renners van Team Sunweb en specifieke parcoursinformatie vormden input voor dit simulatiemodel. Het geeft de ploeg van Dumoulin strategische handvatten om te komen tot de optimale prestatie, de beste volgorde van de renners en de lengte van de kopbeurten tijdens een ploegentijdrit.