Laatste Nieuws

886 resultaten

04 juli 2018

Toename van extreme zeewaterstanden langs de kust wereldwijd verwacht

Klimaatverandering zal leiden tot een toename in extreme zeewaterstanden, en daarmee tot hogere overstromingsrisico’s voor kustgebieden. Een internationaal team bestaande uit onderzoekers uit Italie, Griekenland, Engeland en Nederland (TU Delft / Deltares) publiceerden hier onlangs over in Nature Communications.

03 juli 2018

Meetinstituut NMi vestigt zich op TU Delft Campus

Met de komst van NMi naar Delft, ontstaat een nationale ‘hotspot’ op het gebied van metrologie. Het instituut vestigt zich in hetzelfde gebouw als VSL.

02 juli 2018

Cees Dekker verrast met Leermeesterprijs 2018

Op maandag 2 juli werd professor Cees Dekker, hoogleraar Moleculaire Biofysica bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW), verrast...

02 juli 2018

Met Superhuman Sports van de bank af

Op de Superhuman Sports Design Challenge worden nieuwe combinaties gemaakt van fysieke spellen met technologie uit computergames. Het doel is om hiermee mensen aan te zetten tot meer bewegen. Diverse games zijn te zien op woensdag 4 juli aan de TU Delft.

27 juni 2018

QuTech’s Menno Veldhorst op Innovators Under 35-lijst 2018 van MIT Technology Review

Menno Veldhorst staat dit jaar op de prestigieuze lijst van Innovators jonger dan 35 jaar van MIT Technology Review. Veldhorst brengt quantumcomputerchips een stap dichter bij door het mogelijk te maken dat ze op silicium worden geprint – dezelfde methode waarmee computerchips al tientallen jaren worden gemaakt. Vóór Veldhorst’s innovatie werd het onmogelijk geacht om bruikbare, op halfgeleiders gebaseerde quantumcircuits op silicium te maken die stabiel genoeg zouden zijn om berekeningen mee uit te voeren.

25 juni 2018

Bacteriën als levende fabriekjes voor de productie van antibiotica

Antibiotica doden bacteriën per definitie. Toch is het wetenschappers van de TU Delft nu gelukt om bacteriën zo aan te passen dat ze veelbelovende hoeveelheden van een eenvoudig carpabenem-antibioticum produceren. Carbapenems werken tegen een groot aantal bacteriën, en worden meestal pas ingezet wanneer andere antibiotica geen effect hebben. Op dit moment worden ze uitsluitend op synthetische wijze geproduceerd, maar dat is duur en slecht voor het milieu. Dit onderzoek wijst erop dat krachtige antibiotica op een biologische manier kunnen worden geproduceerd, door bacteriën in te zetten als ‘levende fabriekjes’.

21 juni 2018

Bodem onder West-Antarctica stijgt veel sneller dan verwacht

Onderzoekers hebben ontdekt dat het bodemgesteente onder de West-Antarctische ijskap een stuk sneller stijgt dan verwacht, wat zou betekenen dat de aarde heel anders is opgebouwd dan voorheen werd aangenomen. Deze ontdekking heeft belangrijke gevolgen voor ons inzicht in de effecten van klimaatverandering in Antarctica. Een team van onderzoekers afkomstig van tien universiteiten, waaronder de TU Delft, publiceert zijn bevindingen op 22 juni in Science.

14 juni 2018

Towards a sensible digital society

Wiskunde, elektrotechniek en informatica staan aan de basis van onze moderne technologie en daarmee aan de basis van oplossingen voor de grote uitdagingen van deze eeuw. Dat schept mogelijkheden, maar ook verantwoordelijkheden. “We moeten ons er als ingenieurs rekenschap van geven dat de digitale samenleving niet alleen maar zegeningen met zich meebrengt,” aldus professor John Schmitz, decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Op 15 juni geeft hij zijn intreerede.

Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde: ‘battle of the container handlers’

De Rotterdamse haven groeit, de ruimte wordt duurder en daarom is het steeds belangrijker om containers op een precieze, snelle en efficiënte manier te verplaatsen en te stallen. Dat gebeurt met zogeheten container handlers, een soort hijskranen. En daar valt nog heel wat aan te innoveren, zoals studenten Werktuigbouwkunde aan de TU Delft binnenkort laten zien.

14 juni 2018

IJs op Antarctica verdwijnt steeds sneller

Door het verdwijnen van landijs op Antarctica is de zeespiegel sinds 1992 met 7,6 mm gestegen. Veertig procent van die stijging (3,0 mm) gebeurde in de laatste vijf jaar. Deze conclusies komen uit een omvangrijke wetenschappelijke studie, met deelname van de TU Delft, die op donderdag 14 juni is gepubliceerd in Nature.