Laatste Nieuws

881 resultaten

25 mei 2018

Officiële lancering e-Refinery

Op dinsdag 22 mei stond het Process & Energy lab bol van e-Refinery: het gloednieuwe consortium dat met een unieke integrale aanpak, van materiaal tot en met processen en opschaling, de chemische –en energie-industrie helpt te elektrificeren en decarboniseren.

22 mei 2018

'We moeten meer uit ons afvalwater halen' - Intreerede Merle de Kreuk

Met behulp van technieken als MRI krijgen we meer inzicht in de processen die plaatsvinden in de biomassa tijdens afvalwaterzuivering met micro-organismen. Deze kennis zetten we in om meer energie en grondstoffen – en nieuwe vervuilingen – uit ons eigen afvalwater halen. Nieuwe kennis is echter ook nodig om problemen in snelgroeiende wereldsteden aan te pakken, waar afvalwaterzuivering vaak nog in de kinderschoenen staat. We kunnen en moeten dus nog veel meer uit ons afvalwater halen. Dat stelt Professor Merle de Kreuk, die op woensdag 23 mei haar intreerede houdt aan de TU Delft.

18 mei 2018

Delftse sensoren meten topprestaties in de rolstoelsport

Rienk van der Slikke heeft een techniek ontwikkeld om met kleine sensoren de individuele rolstoelprestatie (Wheelchair Mobility Performance) te meten. Hij promoveert op vrijdag 25 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

17 mei 2018

Bondspresident Frank-Walter Steinmeier bezoekt TU Delft

Op dinsdag 15 mei brachten de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier en zijn vrouw Elke Büdenbender een bezoek aan de TU Delft en Yes!Delft. Het bezoek was onderdeel van een officieel staatsbezoek op dinsdag 15 en woensdag 16 mei aan Nederland.

09 mei 2018

De TU Delft spin-off NightBalance overgenomen door Philips

Philips heeft NightBalance overgenomen, de spin-off van de TU Delft die een ‘slaappositietrainer’ heeft ontwikkeld ter behandeling van bepaalde vormen van slaapapneu en snurken. Oprichter en CEO Eline Vrijland-Van Beest is enthousiast over de overname. “We gaan samen werken aan innovatieve oplossingen waardoor mensen over de hele wereld ’s nachts beter zullen slapen.”

08 mei 2018

‘Waar een wil is, gaat iets weg’

We moeten kiezen voor een zo adaptief mogelijk kustsysteem, waarbij we zo veel mogelijk gebruik maken van de natuurlijke veerkracht en het vermogen tot zelforganisatie van die kust. Dat stelt ecoloog prof. Peter Herman, die op woensdag 9 mei zijn intreerede houdt aan de TU Delft.

08 mei 2018

Test ontwikkeld voor voorspellen degradatie 20e eeuwse schilderijen

Titaanwit is een pigment dat in de 20ste eeuw gebruikt werd door kunstenaars als Picasso en Mondriaan. De ‘slechte’ variant van dit pigment kan tot versnelde veroudering van schilderijen leiden onder invloed van uv-licht. TU Delft-onderzoeker Birgit van Driel heeft - samen met AkzoNobel, het Rijksmuseum en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in het kader van het Netherlands Institute for Conservation+Art+Science+ (NICAS) - een methode ontwikkeld om het potentiële risico voor schilderijen te identificeren. Daarmee kunnen musea maatregelen treffen om de 20ste-eeuwse schilderijen in een zo goed mogelijke staat te houden. Ze promoveert op woensdag 9 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

04 mei 2018

Plantenna op weg naar een Internet Of Plants

Met de toekenning van in totaal 22 miljoen euro aan vijf onderzoeksprogramma’s binnen het thema ‘High Tech for a Sustainable Future’ geeft de 4TU.Federatie een stevige impuls aan het onderzoek naar duurzame technologie.

30 april 2018

Eerste artikelen gepubliceerd in TU Delft open-accesstijdschrift Superhero Science and Technology

In dezelfde week dat Avengers: Infinity War, de nieuwste superheldenfilm uit Hollywood, wereldwijd in première ging, zijn in een nieuw online tijdschrift met superhelden als thema de eerste artikelen en een redactioneel stuk gepubliceerd. De artikelen in Superhero Science and Technology concentreren zich op twee leden van de Avengers: de Winter Soldier (Bucky Barnes) en Iron Man (Tony Stark).

27 april 2018

Publicatie Nature Scientific Reports: stranden dijen wereldwijd uit

We zijn gek op strandvakanties en ongeveer een kwart van de wereldbevolking woont langs de kust vanwege de gunstige economische ligging. Maar hoe kustgebieden zich in de loop der jaren wereldwijd ontwikkeld hebben, was tot nu toe echter nauwelijks in beeld. Delftse wetenschappers brengen hier nu verandering in. Onderzoekers van Deltares, TU Delft en IHE hebben 50.000 stranden over een periode van 35 jaar geanalyseerd. Hun bevindingen presenteren zij vandaag in Nature Scientific Report.