Laatste Nieuws

Cas3: een biologische hengel en versnipperaar in één

CRISPR-Cas9 heeft gene editing een stuk eenvoudiger gemaakt, en gaat er op termijn voor zorgen dat we erfelijke ziekten uit ons DNA kunnen schrijven.

26 april 2018

Supercomputing gebruikt voor modellering van neerslag in Afrika

Professor Nick van de Giesen heeft een IBM Technology & Data-beurs ontvangen in de vorm van gratis gebruik van supercomputing en weergegevens. Het project van prof. Van de Giesen en Camille le Coz (beiden verbonden aan de afdeling Water Management) richt zich op weergegevens over Afrika en het simuleren van de neerslag in dat werelddeel, met als doel boeren weerbaarder te maken.

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Isabel Arends, Jenny Dankelman en Andy van den Dobbelsteen ontvangen dit jaar een Koninklijke Onderscheiding.

26 april 2018

Haptische ondersteuning helpt uitstekend bij werken met twee robots

Onderzoeker Jeroen van Oosterhout ontwikkelde een systeem met haptische ondersteuning waarmee het tegelijk aansturen van twee robots beter is uit te voeren. Hij promoveert op dinsdag 1 mei op dit onderwerp aan de TU Delft.

24 april 2018

Gerwin Smit genomineerd wetenschapstalent 2018

Dr. Ir. Gerwin Smit van Biomechanical Engineering, faculteit 3mE, TU Delft, is door de redactie van New Scientist genomineerd voor de verkiezing van het grootste wetenschappelijke talent uit Nederland en Vlaanderen. Stem op Gerwin Smit op: www.newscientist.nl/talent

23 april 2018

KNAW kiest Kofi Makinwa

Prof. Dr. Kofi Makinwa, hoogleraar Electronic Instrumentation en voorzitter van de sectie micro-elektronica bij de faculteit EWI, is verkozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

20 april 2018

Onderzoekers creëren DNA-replicatie in een synthetische modelcel

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft hebben samen met collega’s van de Autonome Universiteit van Madrid een kunstmatige DNA-blauwdruk gemaakt voor de replicatie van DNA in een celachtige structuur.

19 april 2018

Meeste doden door Orkaan Harvey vielen buiten de verwachte overstromingsgebieden

Orkaan Harvey trof het gebied rond Houston op 25 augustus 2017 en veroorzaakte ongekende overstromingen en tientallen doden. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University in Texas publiceren op donderdag 19 april over de orkaan in het tijdschrift Natural Hazards and Earth System Sciences.

18 april 2018

Het ‘beest van de TU Delft’ is klaar voor actie

De hexapod, 60 ton zwaar en 6x5x3 meter groot, is de nieuwste aanwinst van de TU Delft: een testfaciliteit die krachten van 100 ton in alle zes richtingen kan aanbrengen. Het apparaat kan onder meer in 4 weken de vermoeiing in gelaste scheepsstukken nabootsen van 20 jaar varen op zee, maar is ook breder inzetbaar om constructies beter te kunnen ontwerpen.

12 april 2018

TU Delft in drie projecten van de Nationale Roadmap

De TU Delft neemt deel aan drie projecten uit de Nationale Roadmap voor Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur. Het gaat om het meten van veranderingen in de atmosfeer door het Ruisdael Observatorium (waarbij de TU Delft penvoerder is); EPOS-NL, over de Europese infrastructuur voor geologische wetenschappen, gevaren en hulpbronnen en ten derde NEMI, over de Nederlandse Elektronenmicroscopie-infrastructuur.