Laatste Nieuws

881 resultaten

29 maart 2018

Open Education Global Conference 2018

Nederlandse universiteiten streven naar ‘open access’ publicatie van hun onderzoek. Wereldwijd streven steeds meer universiteiten en docenten ook naar open onderwijs, het vrij delen van leermaterialen, veelal online.

28 maart 2018

Verbeterde metingen Majorana-deeltjes brengen definitief bewijs dichterbij dan ooit

Een internationaal team onderzoekers van onder meer QuTech (TU Delft) en TU Eindhoven presenteert vandaag in Nature de belangrijkste aanwijzing tot nu toe voor het bestaan van het mysterieuze Majorana-deeltje. In 2012 vond deze samenwerking onder leiding van Leo Kouwenhoven (QuTech, Microsoft) en Erik Bakkers (TU Eindhoven) de eerste signalen voor de aanwezigheid van het deeltje dat tegelijk zijn eigen antideeltje is. Dankzij verbeterde materialen zijn die oorspronkelijke experimenten nu herhaald en volgt het gevonden signaal precies wat de theorie voor het deeltje voorspelt. Met dit resultaat is een definitief bewijs voor het deeltje sterk dichterbij gekomen.

28 maart 2018

TU Delft koploper in innovatief onderwijs volgens benchmark MIT

De TU Delft is een van de thought leaders in innovatief onderwijs volgens het rapport van MIT, ondermeer vanwege het open en online onderwijs, en de ambitieuze, succesvolle studentenprojecten.

25 maart 2018

Onhoorbaar infrageluid ook bruikbaar voor weers- en klimaatverwachting

Infrageluid kan worden gebruikt voor weers- en klimaatverwachtingen, zo blijkt uit onderzoek van Pieter Smets, werkzaam bij de TU Delft en het KNMI. Via deze onhoorbaar lage geluidstonen kan namelijk een beter beeld worden verkregen van de stratosfeer, waar nauwelijks op een andere manier kan worden gemeten. Smets promoveert op woensdag 28 maart op dit onderwerp aan de TU Delft.

23 maart 2018

Elektrische auto direct en snel op te laden via zonnepanelen

Onderzoeker Gautham Ram Chandra Mouli ontwikkelde een systeem waarmee elektrische auto’s direct en snel zijn op te laden met zonnestroom.

23 maart 2018

TU Delft krijgt een Open Education Award voor Strategisch Kader 2018-2024

De TU Delft krijgt een Open Education Award in de categorie Open Policies van het internationale Open Education Consortium, op basis van de verwevenheid van openheid in Impact voor een betere samenleving, het strategisch kader 2018-2024.

22 maart 2018

Toevoeging van kalium verbetert nieuwe generatie perovskietzonnecellen

Een eenvoudige kaliumoplossing kan de efficiëntie van de volgende generatie zonnecellen verhogen door ze in staat te stellen meer zonlicht om te zetten in elektriciteit.

Delftse biotechpionier Mark van Loosdrecht krijgt 2018 Stockholm Water Prize

Mark van Loosdrecht (TU Delft en Bruce Rittmann (Arizona State University) zijn de winnaars van de 2018 Stockholm Water Prize vanwege hun revolutionaire werk aan het verbeteren van (afval)waterbehandeling. Dit is vandaag in Stockholm bekend gemaakt tijdens de Wereldwaterdag. Hun vooruitstrevende onderzoek naar microbiologische processen en de daaruit voortvloeiende innovaties hebben geleid tot vermindering van kosten en energieverbruik in afvalwaterbehandeling, maar ook tot het terugwinnen van stoffen daaruit.

PME'er Nima Tolou wint Prins Friso Ingenieursprijs

Hij ontving de Prins Friso Ingenieursprijs in het Groningen Engineering Center van de Rijksuniversiteit Groningen, in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel.

21 maart 2018

Mysterie superieure Leeuwenhoek-microscoop na 350 jaar opgelost

Onderzoekers van de TU Delft en Rijksmuseum Boerhaave hebben een eeuwenoud raadsel rond de microscopen van Antoni van Leeuwenhoek opgelost.