Laatste Nieuws

19 maart 2018

TU Delft maakt plan voor energieneutraal Amsterdam

De routekaart naar een energieneutrale stad in 2040 kan een pittig dossier worden voor de Amsterdamse gemeenteraad. Het masterplan van TU-hoogleraar Andy van den Dobbelsteen maakt de enorme schaal van de ambitie duidelijk. Lees het hele Delta-artikel.

15 maart 2018

Steeds nauwkeuriger beeld van (versnellende) zeespiegelstijging

Zeespiegelstijging wordt bepaald door allerlei factoren maar die kunnen we nu (bijna) overal ter wereld goed ontrafelen en verklaren. Dat stelt onderzoeker Thomas Frederikse van de TU Delft, die tevens een versnelling in de gemiddelde wereldwijde zeespiegelstijging constateert. En verder worden de dagen op aarde een klein beetje langer... Frederikse promoveert op maandag 19 maart.

09 maart 2018

Jan Dirk Jansen benoemd als decaan CiTG

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft professor dr. ir. Jan Dirk Jansen met ingang van 1 mei 2018 benoemd als decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Jan Dirk Jansen volgt professor dr.ir. Bert Geerken op, die in mei 2018 met pensioen gaat.

05 maart 2018

TU Delft scant Meisje met de parel van Vermeer

Vorige week is in het Mauritshuis een diepgaand onderzoeksproject gestart naar het Meisje met de parel (1665) van Johannes Vermeer. Het onderzoek maakt gebruik van de nieuwste technieken, duurt twee weken en wordt uitgevoerd voor de ogen van het publiek in de Gouden Zaal van het Mauritshuis.

02 maart 2018

Windenergie: kosten verder omlaag

Ondanks de recente groei is er nog steeds veel ruimte voor kostenreductie in windenergie. Dat stelt prof.dr. Simon Watson in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 2 maart.

28 februari 2018

Prof.dr. Rob F. Mudde nieuwe Vice-Rector Magnificus/Vice-President Education TU Delft

Prof.dr. Rob F. Mudde wordt Vice-Rector Magnificus/Vice-President Education (VRM/VPE), tevens vicevoorzitter, in het College van Bestuur van de TU Delft. De Raad van Toezicht heeft Rob Mudde benoemd per 1 maart 2018.

28 februari 2018

Elf vakgebieden in top 50 QS World University Rankings by Subject

In de World University Rankings by Subjects 2018 die vandaag verschijnt, staat de TU Delft in twee vakgebieden in de top tien: ‘Architecture’ (3) en ‘Civil Engineering’ (4). In tien vakgebieden (‘subjects’) behoort de TU Delft tot de top 50 van de wereld.

23 februari 2018

Marnix Wagemaker krijgt Vici voor batterijenonderzoek

Dr. ir. Marnix Wagemaker heeft een Vici-beurs van NWO in de wacht gesleept. Hij krijgt deze beurs van 1,5 miljoen euro, met daarbovenop 250.000 euro van betrokken bedrijven, om onderzoek te doen naar de werking van batterijen. Wagemaker wil onder meer achterhalen waarom de bereikte opslagcapaciteit van de huidige generatie batterijen achterblijft bij de capaciteit die theoretisch haalbaar moet zijn.

22 februari 2018

Lussen, lussen en nog eens lussen: zo wordt DNA georganiseerd

Wetenschappers van het Kavli Instituut van de TU Delft en EMBL Heidelberg hebben dit gefilmd hoe een enkel eiwitcomplex, condensin genaamd, een lus trekt in het DNA binnenin een cel. Ze beslechten daarmee een decennialang debat in de biologie.

15 februari 2018

Programmeren op een silicium quantum chip

Quantum technologie maakt grote sprongen vooruit. Nu wetenschappers enkele qubits met grote betrouwbaarheid controleren mag het wel wat meer op een echte computer gaan lijken. Bruikbare quantum chips vereisen programmeerbaarheid: de mogelijkheid om een zelfgekozen berekening uit te voeren. Wetenschappers van QuTech in Delft realiseerden nu een programmeerbare twee-qubit quantum processor in silicium en voerden daarmee twee quantum algoritmes uit. Ze publiceren hun werk in het tijdschrift Nature.