Laatste Nieuws

886 resultaten

13 juni 2018

Delftse wetenschappers realiseren als eersten ‘on demand’ quantum-verstrengeling

Onderzoekers van QuTech in Delft zijn er in geslaagd om quantum-verstrengeling tussen twee quantumchips sneller te genereren dan dat die verstrengeling verloren gaat. Verstrengeling - door Einstein ooit omschreven als spooky action – is het fenomeen dat bij een (toekomstig) quantum-internet voor kracht en fundamentele veiligheid zal zorgen.

12 juni 2018

Zwemveiligheid rond de Zandmotor nauwkeurig in kaart gebracht

Grote zandopspuitingen aan de kust hebben effect op stroming, golven en zwemveiligheid. Max Radermacher bracht deze effecten voor het eerst in kaart, zodat waar nodig gerichte maatregelen, zoals extra strandwachten, kunnen worden genomen. Radermacher promoveert op vrijdag 15 juni op dit onderwerp aan de TU Delft.

12 juni 2018

Delftse studenten met autonoom varende boot naar Florida

Van 18 tot en met 24 juni 2018 doet team ‘Trident Delft’ mee aan de zogenoemde RoboBoat-wedstrijd in Daytona (Florida), met studententeams van over de hele wereld. Het team van zes studenten van de TU Delft heeft een boot gebouwd die autonoom kan varen en daarnaast bepaalde taken kan uitvoeren. Zij presenteerden in januari het eerste prototype van de Trident bij de afronding van de minor Robotics van de TU Delft. In de maanden daarna hebben zij de boot klaargestoomd voor deelname aan de RoboBoat-wedstrijd in Florida.

07 juni 2018

TU Delft bouwt mee aan een digitale identiteit voor op de telefoon

Naast je paspoort en rijbewijs, ook een toepassing op je telefoon, waarmee je snel en veilig je identiteit kunt aantonen met nog meer privacy-mogelijkheden. TU Delft heeft - samen met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG), een onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), IDEMIA (de huidige producent van Nederlandse paspoorten) en advocatenkantoor CMS, en binnen het verband van de Dutch Blockchain Coalition - een eerste prototype ontwikkeld voor een digitaal stempel dat deze functie op termijn mogelijk kan vervullen. Deze digitale identiteit is gebaseerd op Delftse innovatieve blockchain-technologie, de zogenaamde Trustchain. Het prototype is gedemonstreerd tijdens een BZK-bijeenkomst op 7 juni. Na de zomer gaat in twee gemeenten een gebruikersproef met deze techniek van start.

07 juni 2018

4TU Resilience Engineering Centrum officieel van start

Grote energiestoringen of zware stormen maken duidelijk hoe kwetsbaar onze infrastructuur is. De vier technische universiteiten van Nederland (Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Twente en Wageningen Universiteit en Research) bundelen hun krachten op het gebied van Resilience Engineering. Vandaag zijn de plannen van het centrum toegelicht tijdens een internationaal event in Rotterdam.

06 juni 2018

De TU Delft op positie 52 in QS World University Ranking

De TU Delft staat op de 52ste plaats in de nieuwe QS World University Ranking die op 6 juni is verschenen, een stijging van twee plaatsen tegenover vorig jaar.

06 juni 2018

Als sardientjes in een festivalblik

Hoe beweegt een evenementenmassa zich voort, wanneer komen mensen tot stilstand en hoe zorg je ervoor dat de veiligheid niet in het gedrang komt? Op TU Delft wordt op 5 en 6 juni een grootschalig experiment uitgevoerd om het gedrag van voetgangers tijdens drukke evenementen zo goed mogelijk in beeld te krijgen.

04 juni 2018

TU Delft en Ripple gaan samenwerken om innovatie in blockchains & cryptovaluta te versnellen

Delft – 4 juni 2018 Vandaag maakte de Technische Universiteit Delft bekend te zullen deelnemen aan het University Blockchain Research Initiative, een nieuw programma dat door Ripple in het leven is groepen ter ondersteuning van academisch onderzoek, technische ontwikkeling en innovatie op het gebied van blockchains, cryptovaluta en digitale betalingen.

01 juni 2018

Vijf Vidi’s voor TU Delft: van zigzaggen door rekenbarrières tot kleiachtige orthopedische implantaten

NWO heeft aan vijf onderzoekers van de TU Delft een Vidi-beurs van 800.000 euro toegekend. Met hun Vidi-beurs kunnen zij een onderzoeksgroep opzetten om een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen.

31 mei 2018

Geen grotere schades in Europa door overstromingen in de afgelopen 150 jaar

Men voorspelt in het algemeen dat door het opwarmende klimaat extreme hydrologische gebeurtenissen in Europa vaker zullen voorkomen en meer schade zullen aanrichten. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University (Houston) hebben nu echter aangetoond dat in de afgelopen 150 jaar, na correctie voor economische en demografische veranderingen, financiële verliezen en dodelijke slachtoffers door overstromingen niet zijn toegenomen. Ze publiceren hun bevindingen in Nature Communications.