Laatste Nieuws

881 resultaten

24 januari 2018

TU Delft ontwikkelt virtuele coach voor patiënten met posttraumatische stressstoornis

Een virtuele coach kan in de toekomst positief bijdragen aan de therapie van mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS), zoals oorlogsveteranen en slachtoffers van seksueel misbruik tijdens hun jeugd. Zo’n coach kan patiënten motiveren om hun therapie vol te houden en hen helpen met het ophalen van traumatische herinneringen als onderdeel van een exposuretherapie. Myrthe Tielman, die op donderdag 25 januari aan de TU Delft promoveert, ontwikkelde de virtuele coach.

23 januari 2018

Wetenschappers TU Delft werken mee aan 3D-geprinte jurk van Iris van Herpen

De Nederlandse modeontwerpster Iris van Herpen, die onder meer Lady Gaga en Beyonce heeft gekleed, heeft in de Galerie de Minéralogie et de Géologie in Parijs een jurk gepresenteerd die mede ontwikkeld is door wetenschappers van de TU Delft.

19 januari 2018

Bouw ‘synchrotron in het klein’ van start

Naar een verborgen laag speuren in een topwerk van Rembrandt, aan het licht brengen van metaalmoeheid in schepen, het voorspellen van aderverkalking: het zijn slechts enkele mogelijke toepassingen van Smart*Light, een synchrotron die op een tafel past. Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en TU Delft gaan deze röntgenbron bouwen en ontwikkelen binnen een consortium met andere universiteiten en bedrijven. De röntgenstraling met hoge intensiteit die dit apparaat gaat leveren is nu alleen beschikbaar via grote, dure en schaarse faciliteiten. Het onderzoeksproject wordt dinsdag 23 januari officieel afgetrapt met een symposium.

18 januari 2018

Hawkeye uit The Avengers inzetten in onderwijs en wetenschapscommunicatie

Personages uit de massacultuur, bijvoorbeeld superhelden als Iron Man, Captain America, Wonder Woman, Batman en Hawkeye, kunnen een uniek middel zijn om moeilijke wetenschappelijke concepten over te brengen. In de les kunnen dergelijke personages worden ingezet om leerdoelen op een interessante, leuke en toegankelijke manier over te brengen op studenten, omdat zij meestal bekend zijn met deze superhelden. Hawkeye, een van de Avengers, is zo’n superheld die bij het onderwijs kan worden gebruikt, zoals Barry Fitzgerald van de TU Delft betoogt in het artikel ‘Using Hawkeye from the Avengers to communicate on the eye’, dat in het tijdschrift Advances in Physiology Education is gepubliceerd.

15 januari 2018

Majorana’s in de lift

In 2012 stond de wereld van vele natuurkundigen op zijn kop. Voor het eerst werd het exotische Majorana quasideeltje geobserveerd, in het lab van Leo Kouwenhoven. Deze deeltjes blijken een veelbelovende kandidaat voor robuuste quantum bits in een toekomstige topologische quantum computer. Een grote uitdaging is het fabriceren van bruikbare quantum chips, waarin geen verstoringen optreden. Door nieuwe fabricagemethoden is het wetenschappers van QuTech in samenwerking met de TU Eindhoven gelukt om Majorana’s te observeren in sterk verbeterde omstandigheden. Dit sluit alternatieve verklaringen uit én is een stap dichter bij de toekomstige topologische quantumcomputer. De wetenschappers publiceren hun werk vandaag in Nature Nanotechnology.

15 januari 2018

Crowdfunding voor 4 inspirerende Delftse projecten

Universiteitsfonds Delft lanceert een crowdfunding platform om bijzondere projecten aan de TU Delft mogelijk te maken.

11 januari 2018

Studenten TU Delft presenteren acht innovatieve robots

Een robot die kaas maakt, een boot die autonoom een raceparcours met obstakels kan afleggen en een mechanische bartender. Deze en nog vijf andere robots zijn op donderdag 18 januari te zien tijdens de demodag van de minor Robotica van de TU Delft.

05 januari 2018

Korting op online opleidingen voor alumni

In het nieuwe jaar start de TU Delft met een mooi aanbod van online opleidingen. Speciaal voor alumni hebben we een cadeautje dat past in de tijd van goede voornemens: De eerste 100 alumni die zich inschrijven voor een van onderstaande opleidingen, ontvangen een korting van 175 euro (of 25%).

22 maart 2016

18de editie van Economie van Infrastructuren Conferentie over lokale energy gemeenschappen

21 oktober 2015

Einsteins ongelijk: Delfts experiment beëindigt 80 jaar oude discussie