Press Kit | Groene AI

Hoeveel energie verbruikt AI? Hoe maken we softwaretools energie-efficiënt? Software-onderzoeker Luís Cruz startte een promotieonderzoek naar ‘groene software’ – een nog onontgonnen maar daarom niet minder belangrijk vakgebied. Zijn onderzoeksgroep houdt zich nu volledig bezig met het bestuderen van de energie-efficiëntie van AI. Ook op andere afdelingen van de TU Delft wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de ecologische impact van AI.

AI, data en digitalisering worden steeds belangrijker voor het oplossen van grote wetenschappelijke en maatschappelijke vraagstukken. Aan de TU Delft wordt daar veel onderzoek naar en mee gedaan. Het TU Delft AI Initiative coördineert deze activiteiten en fungeert als centraal platform voor AI, data en digitalisering in Delft.

Persvoorlichter groene AI
Marc de Kool
a.j.m.deKool@tudelft.nl,

Experts

Vier wetenschappers uitgelicht

Kom langs

Bij Mondai House of AI

Oplossingen

Onze verhalen over groene AI

Digital Society | Een digitale samenleving is er allang; de vraag is hoe we deze samenleving zo goed en verantwoordelijk mogelijk ontwerpen en inrichten. Zodat we een digitale samenleving krijgen die menselijk blijft, gezond, rechtvaardig, inclusief en veilig. Die de grote, complexe uitdagingen van deze tijd aankan. Bij de TU Delft ontwerpen we zowel de digitale technologieën als hun maatschappelijke toepassingen.

Zo werkt de TU Delft aan maatschappelijke uitdagingen:
Health & Care
Digital Society