Experts

Vier wetenschappers uitgelicht

Luís Cruz

Onderzoekt hoe we AI energie-efficiënt kunnen maken

Luís Cruz is Assistant Professor in Software Engineering aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Software. Zijn huidige onderzoek naar de grote CO2-uitstoot van AI en de mogelijke oplossingen hiervoor, doet stof opwaaien. Zo werd hij onder andere geïnterviewd door Nieuwsuur. Hij vertelt dat we ons niet genoeg bewust zijn van het grote energieverbruik van AI-modellen, zoals ChatGPT. De CO2-uitstoot  van één enkele trainingsronde van ChatGPT is evengroot als ongeveer 1000 auto's die 1000 kilometer rijden. Cruz pleit voor meer onderzoek, meer transparantie en meer educatie op het gebied van groene AI.

“De CO2-voetafdruk van AI moet open en openbaar zijn voor iedereen. Als gebruikers moeten we weten hoe duurzaam de AI-technologie is die we gebruiken, zodat we weloverwogen beslissingen kunnen maken. En groene AI zou geen niche binnen AI moeten zijn: alle AI-beoefenaars zouden zich bewust moeten zijn van de energie-efficiëntie. Soms zijn er kosteloze groenere oplossingen die niet worden gebruikt, simpelweg omdat er een gebrek aan kennis is. Onderwijs is de eenvoudigste en meest effectieve manier om van groene AI de enige AI te maken.”

Mail: L.Cruz@tudelft.nl
Talen: EN + PO

June Sallou

Groene software, groene AI

June Sallou is als Postdoc Researcher betrokken bij The Software Engineering Research Group van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Haar onderzoek richt zich op software engineering en duurzaamheid, en meer specifiek hoe Approximate Computing kan worden toegepast om duurzamere (software)systemen en groene AI te ontwikkelen.

“De energie- en rekenkosten van traditionele AI-praktijken zijn niet alleen hoog in financieel opzicht, maar ze hebben ook grote gevolgen voor de hulpbronnen van onze planeet. Het gebruik van ICT neemt voortdurend toe, volgens schattingen kan het energieverbruik hiervan oplopen tot maar liefst 21% van het wereldwijde totaal in 2030. En klimaatverandering is iets waar ik me persoonlijk grote zorgen over maak, vooral omdat het grotendeels wordt veroorzaakt door menselijke activiteiten. Als software-ingenieur voel ik een sterke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de oplossing, en niet bij te dragen aan het probleem.”

Mail: j.sallou@tudelft.nl
Talen: EN

Rajendra Bishnoi

Het verbeteren van de energie-efficiëntie vanuit hardwareperspectief

Rajendra Bishnoi is Asisstant Professor bij het Computer Engineering Laboratory van EWI, de faculteit voor Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Zijn onderzoek richt zich op het verkennen van nieuwe computing engines met behulp van niet-conventionele technologieën, die het potentieel hebben om de energie-efficiëntie te verbeteren met behoud van dezelfde nauwkeurigheid. In 2017 ontving hij de EDAA Outstanding Dissertation Award.

“Een verschuiving die nu gaande is binnen AI-ontwikkeling, is dat berekeningen niet meer op megagrote datacenters in de cloud worden uitgevoerd, maar op eindapparaten (ook wel randapparaten genoemd). Verwacht wordt dat de markt van randapparaten met ongeveer 40% per jaar zal groeien, tot een marktwaarde van meer dan 70 miljard dollar in 2026. De huidige conventionele computing architectuur kan deze groei helemaal niet aan, omdat deze enorme rekenbronnen vereist die veel te veel stroom en ruimte verbruiken. Mede daarom proberen wij energie-efficiëntie vanuit hardwareperspectief te verbeteren.”

Mail: R.K.Bishnoi@tudelft.nl
Talen: EN

Roel Dobbe

AI en klimaatverandering

Roel Dobbe is universitair docent Algoritmische en Intelligente Systemen aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij leerde Silicon Valley kennen toen hij in de San Francisco Bay Area woonde en promoveerde op kunstmatige intelligentie en regeltechniek bij het Berkeley AI Research (BAIR) Lab. De gevaren van superintelligentie vormen een handig frame voor de techbedrijven om de aandacht te verleggen van huidige problemen naar potentiële problemen in de toekomst, om regulering te voorkomen; stelde hij in de Groene Amsterdammer. Dobbe werkt aan een integrale systeemtheorie en -ontwerpaanpak voor kunstmatige intelligentie en algoritmes, waarmee accurater kan worden gewerkt aan goed functionerende systemen en waarmee ook de risico’s beter in beeld kunnen worden gebracht. En hij is medeoprichter van het AI Now Institute in New York waar hij onder andere onderzoekt wat de relatie is tussen AI en klimaatverandering.

“Een serieus risico van AI is dat de huidige AI-boom bijdraagt aan verdere exponentiële groei van datacenters en energiebehoefte. Daarmee zit het ook de energietransitie van andere delen van de samenleving, hier en elders in de wereld, in de weg.”

Mail: r.i.j.dobbe@tudelft.nl
Talen: NL + EN