Tentoonstelling: Magic of the Box

16 januari 2023 00:00 t/m 03 februari 2023 00:00 - Locatie: Gang rondom Oostserre - Door: Communicatie BK | Zet in mijn agenda

Tijdens de tentoonstelling 'Magic of the box’ zijn kijkdozen van studenten te bewonderen in de corridor buitenom de Oostserre. De kijkdozen zijn resultaten van het vak BK3GR3 van de bachelor Bouwkunde waarin voorbeeldige woningbouwprojecten zijn geanalyseerd. Naast het achterhalen van de architectonische, stedenbouwkundige en landschapsarchitectonische ontwerpideeën is ook gekeken naar hoe deze sociale ideeën (over privaat, publiek en collectief) vertegenwoordigen.

Wat maakt woningbouwprojecten zo bijzonder? Hoe kan je het ‘leven in een doos’ verbeelden? Hoe kunnen nieuwe naoorlogse stedelijke ensembles worden gepresenteerd? Antwoorden op deze vragen kunnen worden gevonden in de 85 plananalyses die worden tentoongesteld in de Oostserre van 16 januari tot en met 3 februari 2023. De analyses zijn gemaakt door bachelor studenten Bouwkunde, die in het vak BK3GR3 de ontwerpuitdagingen van 50 canonieke woningbouwprojecten hebben bestudeerd.

De analyses zijn gepresenteerd als hybride kijkdozen, waarin maquettes, tekening en andere media zijn gecombineerd. De kijkdozen bieden de mogelijkheid om architecturale en stedelijke kwaliteiten op nieuwe manieren te bekijken en te begrijpen in driedimensionale representaties. Het plezier en de creativiteit van de studenten straalt door in de collectie kijkdozen.

Woonwijken behoren tot de meest belangrijke opdrachten binnen het domein van de faculteit Bouwkunde. Architectuur en stedelijk ontwerp vormt en faciliteert gebruik, stedelijke kwaliteiten en de identiteit van het dagelijks leven. De manier waarop individuele woningen zijn geordend in een rij, een blok, een binnenplaats, een straat of andere stedelijke configuraties bepaalt de private, publieke en collectieve ruimte en vertegenwoordigt architecturale en stedelijke uitingen.

Architectonische ideeën omvatten ook sociale opvattingen, zoals collectiviteit, gemeenschap, privacy of anonimiteit. De manier waarop een project in de omgeving is ingebed biedt de ruimte aan perspectieven op mens en natuur, mens en de metropool, het individuele, het publieke en het collectieve. Typologie, morfologie en configuratie zijn de instrumenten om dit te analyseren en te ontdekken.

Foto: Willemijn Wilms Floet