Advanced Prototyping

IO-MI-221

Hoe zou je te werk gaan bij het ontwerpen en prototypen van een persoonlijk passende fietshelm? En hoe zullen textiel-gebaseerde sensoren of het groeien van mycelium, de (vormgeving van) producten van de toekomst veranderen?

In de Minor Advanced Prototyping ga je functionele, low- en high-fidelity prototypes ontwerpen en bouwen, waarbij je de unieke mogelijkheden van digitale fabricage en opkomende materialen inzet. Het doel van de cursus is om studenten uit te rusten met een breed scala aan geavanceerde prototyping vaardigheden en diepgaande kennis van de huidige state-of-the-art technieken om prototypes te maken die zowel de functie als het uiterlijk van het beoogde ontwerp vastleggen.

Bekijk een impressie van de resultaten van de twee cursussen in Q1, en van de resultaten van de projecten in Q2 van vorig jaar.

Voor wie?

De Advanced Prototyping Minor is geschikt voor zowel ontwerpgerichte studenten met een bèta/technische achtergrond als voor ‘bèta/technische’ ' georiënteerde studenten met een kunst/design achtergrond. Het doel is om projectgroepen samen te stellen door studenten met deze verschillende achtergronden te combineren om zo een omgeving te creëren waarin studenten kunnen nadenken over de bijdrage van elke discipline voor ‘advanced prototyping’.

Selectie vindt plaats door middel van een willekeurige trekking, gebaseerd op de volgende formule:
•    1/2 van Industrieel Ontwerpen (TU Delft)
•    1/2 van andere Technische/Engineering disciplines (TU Delft)

Deze verdeling wordt gedaan om tegemoet te komen aan het interdisciplinaire karakter van de minor.

Wat ga je leren?

In Q1 lopen twee cursussen Prototyping with/for Digital Fabrication (PDF), en Prototyping with/for Emerging Materials (PEM) parallel. Deze leggen de nadruk op de rol van deze technologieën en materialen bij het prototypen van geavanceerde responsieve, adaptieve en/of ultrapersoonlijke prototypes (d.w.z. ’prototypen met’), en de rol van prototypen om het potentieel van deze materialen en fabricagetechnologieën te laten zien (i.e. ‘prototypen voor’).

In het PDF vak maak je kennis met theorieën, methoden en technieken over digitalisering, ontwerpautomatisering en digitale fabricage. Leeractiviteiten zijn onder meer lezingen en workshops over 3D-scannen, 3D-modellering en parametrische ontwerptools (met behulp van Rhino Grasshopper), generatief ontwerpen (bijv. topologie optimalisatie), en digitale fabricagetechnologieën zoals 3D-printen, lasersnijden, en CNC-frezen. De kennis en vaardigheden over deze onderwerpen pas je toe in een individuele prototyping opdracht, gerelateerd aan het ontwikkelen van een 'personalised fit' product.

In het PEM vak maak je kennis met de wetenschap en kunst van het werken met nieuwe, opkomende materialen. Per jaar wisselen we af tussen verschillende opkomende materialen, ofwel gericht op levende materialen (bijv. fungea, bacteriën), of slimme materialen (bijv. slimme textielen). Tot de leeractiviteiten behoren lezingen en workshops over de Material Driven Design-methodologie en specifieke opkomende materiaalgerelateerde onderwerpen. Je past de verkregen kennis en vaardigheden toe in een groepsopdracht, waarbij je responsieve en/of adaptieve materiaalconcepten ontwikkelt.

Voor het academische jaar 2022/2023 ligt de focus op opkomende materialen: Smart Textiles.

In Q2 komen de verworven kennis en vaardigheden van PDF en PEM samen in het Advanced Prototyping Project (APP). In dit groepsproject bouw je (meerdere) prototype(s), via een iteratieve ontwerpbenadering. Je test en evalueert je prototypes, en exposeert uiteindelijk zowel de resultaten van je prototyping proces als je uiteindelijke prototype(s) op een publieke locatie (bijv. centrale hal van IDE faculteit). Het vak biedt de mogelijkheid om een project te kiezen uit een breed scala van ‘real-world’ cases (met een echte klant), gerelateerd aan digitale fabricage en/of opkomende materialen. In de APP-cursus doe je ook ervaring op, via hand-on workshops, met verschillende relevante ontwerpmethoden en soft skills, zoals 'gebruikersobservatie', 'interviewtechnieken', 'materiaaltesten', 'productfotografie', 'video maken', en 'pitchen'.

Cursusoverzicht

Let op: deze vakken zijn een vast onderdeel van de minor en kunnen vanwege de beperkte capaciteit niet als losse vakken gevolgd worden.

Contact

/* */