Advanced Prototyping

IO-MI-221

Hoe zou je een fietshelm met persoonlijke pasvorm ontwerpen en er een prototype van maken? En hoe kun je extended reality technologie (bijv. VR) gebruiken om het gevoel van interactie met een onbetaalbaar cultureel erfgoed artefact overtuigend over te brengen?

In de Minor Advanced Prototyping ontwerp en bouw je functionele, low-fidelity en high-fidelity prototypes, waarbij je de unieke mogelijkheden van digitale fabricage en virtual en/of augmented reality technologie gebruikt en laat zien. Het doel van de cursus is om je uit te rusten met een breed scala aan geavanceerde prototyping vaardigheden en diepgaande kennis van de huidige state-of-the-art technieken om prototypes te maken die zowel de functie als het uiterlijk van het beoogde ontwerp weergeven

Bekijk een impressie van de resultaten van een van de cursussen in Q1, en van de resultaten van de projecten in Q2 van 2021/2022, en de resultaten van een van de cursussen in Q1 van 2022/2023.

Voor wie?

De Advanced Prototyping Minor is geschikt voor zowel ontwerpgerichte studenten met een bèta/technische achtergrond als voor ‘bèta/technische’ ' georiënteerde studenten met een kunst/design achtergrond. Het doel is om projectgroepen samen te stellen door studenten met deze verschillende achtergronden te combineren om zo een omgeving te creëren waarin studenten kunnen nadenken over de bijdrage van elke discipline voor ‘advanced prototyping’.

Selectie vindt plaats door middel van een willekeurige trekking, gebaseerd op de volgende formule:

  • 1/2 van Industrieel Ontwerpen (TU Delft)
  • 1/2 van andere Technische/Engineering disciplines (TU Delft)


Deze verdeling wordt gedaan om tegemoet te komen aan het interdisciplinaire karakter van de minor. 
De minor is alleen over toegankelijk voor studenten van academische (technische) programma’s.

Wat ga je leren?

In Q1 lopen twee vakken "Prototyping with/for Digital Fabrication" (PDF) en "Prototyping with/for Extended Reality" parallel. Deze leggen de nadruk op de rol van deze digitale technologieën bij het prototypen van geavanceerde responsieve, adaptieve en/of ultra-gepersonaliseerde prototypes (d.w.z. “prototyping with”), en de rol van prototyping om het potentieel van deze visualisatietechnologieën (en fabricagetechnologieën) te laten zien (d.w.z. “prototyping for”).

In het vak "Prototyping with/for Digital Fabrication" (PDF) leer je over theorieën, methoden en technieken over digitalisering, ontwerpautomatisering en digitale fabricage. De leeractiviteiten omvatten lezingen en workshops over 3D-scannen, 3D-modelleren en parametrische ontwerptools (Rhino Grasshopper), generatief ontwerpen (bijv. topologieoptimalisatie) en digitale fabricagetechnologieën zoals 3D-printen, lasersnijden en CNC-frezen. Je past de kennis en vaardigheden die je hebt opgedaan over deze onderwerpen toe in een individuele prototype-opdracht, gerelateerd aan het ontwerpen en prototypen van een 'personalized fit' tool of wearable.

In het vak "Prototyping with/for Extended Reality" (PER) laten we je kennismaken met extended reality-technologie en onderzoeken we hoe je toekomstige virtuele en/of gemengde realiteitstoepassingen kunt ontwikkelen (bijv. met VR-headsets). De leeractiviteiten omvatten lezingen en tutorials over materiaalervaring, mens-computer interactie en XR-ontwikkeling (Unreal Engine). Je past de kennis en vaardigheden over deze onderwerpen toe in een opdracht die in een (kleine) groep wordt uitgevoerd en draait om de augmentatie van een cultureel erfgoedartefact.

In Q2 worden de opgedane kennis en vaardigheden van PDF en PER verdiept in het Advanced Prototyping Project (APP). In dit groepsproject bouw je (meerdere) prototype(s) via een iteratieve (en parallelle) prototyping aanpak. Je zult je prototypes testen en evalueren, en uiteindelijk zowel de resultaten van je prototypingproces als je uiteindelijke prototype(s) tentoonstellen op een openbare locatie. De cursus stelt je in staat om een project te kiezen uit een breed scala van "real-world" cases (met een bedrijf/onderzoeksopdrachtgever), gerelateerd aan digitale fabricage en/of extended reality technologie. In het APP-vak doe je door middel van hand-on workshops ook ervaring op met verschillende relevante ontwerpmethoden en algemene vaardigheden, zoals 'teamdynamiek', 'interviewtechnieken', 'materiaaltesten', 'productfotografie' en 'video's maken'.

Cursusoverzicht

Let op: deze vakken zijn een vast onderdeel van de minor en kunnen vanwege de beperkte capaciteit niet als losse vakken gevolgd worden.

Contact