Advanced Prototyping

IO-MI-221

Hoe zou je te werk gaan bij het ontwerpen en prototypen van een persoonlijk passende fietshelm? 


In de Minor Advanced Prototyping ga je functionele, low- en high-fidelity prototypes ontwerpen en bouwen, waarbij je de unieke mogelijkheden van digitale fabricage en virtueel en augmented reality technologie (nieuw onderwerp, in afwachting van definitieve goedkeuring). Het doel van de cursus is om je uit te rusten met een breed scala aan geavanceerde prototyping vaardigheden en diepgaande kennis van de huidige state-of-the-art technieken om prototypes te maken die zowel de functie als het uiterlijk van het beoogde ontwerp vastleggen.


Bekijk een impressie van de resultaten van de twee cursussen in Q1, en van de resultaten van de projecten in Q2 van 2021/2022. LET OP, dit toont deels werk op het gebied van opkomende materialen (werken met slimme en levende materialen). Dit vak komt te vervallen in 2023/2024.
 

Voor wie?

De Advanced Prototyping Minor is geschikt voor zowel ontwerpgerichte studenten met een bèta/technische achtergrond als voor ‘bèta/technische’ ' georiënteerde studenten met een kunst/design achtergrond. Het doel is om projectgroepen samen te stellen door studenten met deze verschillende achtergronden te combineren om zo een omgeving te creëren waarin studenten kunnen nadenken over de bijdrage van elke discipline voor ‘advanced prototyping’.

Selectie vindt plaats door middel van een willekeurige trekking, gebaseerd op de volgende formule:
•    1/2 van Industrieel Ontwerpen (TU Delft)
•    1/2 van andere Technische/Engineering disciplines (TU Delft)

Deze verdeling wordt gedaan om tegemoet te komen aan het interdisciplinaire karakter van de minor. 
De minor is alleen over toegankelijk voor studenten van academische (technische) programma’s.
 

Wat ga je leren?

In Q1 lopen twee cursussen Prototyping with/for Digital Fabrication (PDF), en Prototyping with/for Extended Reality (PER, nieuw vak, in afwachting van goedkeuring) parallel. Deze leggen de nadruk op de rol van digitale technologieën bij het maken van geavanceerde responsieve, adaptieve en/of ultrapersoonlijke prototypes (d.w.z. ’prototypen met’), en de rol van prototypes maken om het potentieel van deze fabricage en visualisatie technologieën te laten zien (i.e. ‘prototypen voor’).

In het PDF vak maak je kennis met theorieën, methoden en technieken over digitalisering, ontwerpautomatisering en digitale fabricage. Leeractiviteiten zijn onder meer lezingen en workshops over 3D-scannen, 3D-modellering en parametrische ontwerptools (met behulp van Rhino Grasshopper), generatief ontwerpen (bijv. topologie optimalisatie), en digitale fabricagetechnologieën zoals 3D-printen, lasersnijden, en CNC-frezen. De kennis en vaardigheden over deze onderwerpen pas je toe in een individuele prototyping opdracht, gerelateerd aan het ontwikkelen van een 'personalised fit' product.

Het PER vak is nieuw, en wordt momenteel ontwikkelt, en in afwachting van goedkeuring. Focus zal komen te liggen op de toepassing van virtual reality en/of augmented reality technologie, in het ontwerpproces (bijv. schetsen in VR, gebruikersstudies d.m.v. VR), en voor het maken van digitale en hybride ervaringen, van (complexe) producten/systemen (bijv. voor digital twins van mensen en producten). Toepassingsgebieden die we voor ogen hebben zijn bijv. cultureel erfgoed, mobiliteit, (ontwerp) onderwijs, en medische context.

In Q2 komen de verworven kennis en vaardigheden van PDF en PER samen in het Advanced Prototyping Project (APP). In dit groepsproject bouw je (meerdere) prototype(s), via een iteratieve ontwerpbenadering. Je test en evalueert je prototypes, en exposeert uiteindelijk zowel de resultaten van je prototyping proces als je uiteindelijke prototype(s) op een publieke locatie (bijv. centrale hal van IDE faculteit). Het vak biedt de mogelijkheid om een project te kiezen uit een breed scala van ‘real-world’ cases (met een echte klant), gerelateerd aan digitale fabricage en/of extended reality. In de APP-cursus doe je ook ervaring op, via hand-on workshops, met verschillende relevante onderzoeksmethoden en overdraagbare vaardigheden, zoals 'gebruikersobservatie', 'interviewtechnieken', 'materiaaltesten', 'productfotografie', 'video maken', en 'pitchen'.

Cursusoverzicht

Let op: deze vakken zijn een vast onderdeel van de minor en kunnen vanwege de beperkte capaciteit niet als losse vakken gevolgd worden.

Contact