Archief

30 januari 2020

Angelo Accardo wins TU Delft Health Initiative Pilot Award

Angelo Accardo, expert in the area of Soft Micro- and Nano-system Technology for Life Sciences and Biology, received the TU Delft Health Initiative Pilot award. His pilot project will be about his research on the creation of standardized, reproducible and physiologically relevant 3D engineered cell microenvironments (3D Onco-Scaffolds) to be used as a benchmark tool for proton Radiobiology.

16 januari 2020

Digitale machinekamer in de sleeptank

Door strengere milieueisen zullen schepen in de toekomst steeds vaker varen op hernieuwbare brandstoffen in plaats van diesel. Dit betekent dat de vertrouwde scheepsdieselmotoren geleidelijk aan zullen worden vervangen door nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld gasmotoren en brandstofcellen. Zulke systemen zijn vaak al getest aan land, maar zijn ze ook veilig toe te passen op volle zee? Om antwoord te krijgen op deze vragen ontwikkelen onderzoeker Arthur Vrijdag en promovendus Lode Huijgens, werkzaam binnen de afdeling Maritime and Transport Technology (MTT), een wereldwijd unieke Propeller Open Water (POW) opstelling.

06 januari 2020

Dariu Gavrila in Trouw

Hoe ziet de techniek eruit in het jaar 2020? Daar is de afgelopen jaren veel over gezegd en geschreven, van zelfrijdende auto’s die het straatbeeld domineren, tot een netwerk met aan internet verbonden apparaten om ons heen. Wat is van die voorspellingen terecht gekomen?

06 januari 2020

Paulien Herder in diverse media

De TU Delft mag tien miljoen euro op de rekening bijschrijven. Afzender is de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het bedrag dient ter ondersteuning van onderzoek naar de grootschalige opslag van energie, een van de grote uitdagingen van deze tijd. Hoogleraar Energy Systems Paulien Herder van de TU Delft houdt er zich met haar onderzoeksteam dagelijks mee bezig, binnen het speciaal ingerichte consortium RELEASE.

16 december 2019

TU Delft werkt mee aan aardgasvrije gebouwde omgeving

Het consortium WarmingUp, het nieuwe warmtecollectief dat streeft naar een snellere realisatie van kosteneffectieve en duurzame warmtenetten, ontvangt 9,3 miljoen euro subsidie in het kader van het Meerjarige Missie-gedreven Innovatieprogramma (MMIP) van RVO.

Rene Pecnik in Engineers Online

Rene Pecnik van de TU Delft krijgt een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro voor systematisch onderzoek op het snijpunt van thermodynamica, vloeistofmechanica en stralingswetenschappen. Pecnik wil geavanceerde hydrodynamische stabiliteits-analyse combineren met nieuwe multi-physics simulatie-tools en experimenten met infrarood-thermografie om nieuwe stromingsfysica in het superkritische gebied te identificeren en karakteriseren.

12 december 2019

Miljoenen voor onderzoek naar grootschalige energieopslag

Paulien Herder, hoogleraar Energy Systems aan de TU Delft, en haar onderzoeksteam binnen het interdisciplinaire consortium RELEASE (Reversible Large-scale Energy Storage), krijgen ruim 10 miljoen toegekend van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor hun onderzoek naar grootschalige energieopslag. NWO steekt vanuit het Crossover-programma in totaal 39 miljoen euro in vijf grote, interdisciplinaire onderzoek consortia om vooruitgang te boeken binnen diverse maatschappelijke en economische uitdagingen.

Heike Vallery hoogleraar Innovatieve Revalidatietechnologie EMC

Heike Vallery, professor Human motor augmentation, is benoemd tot honorair hoogleraar Innovatieve Revalidatietechnologie bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Erasmus MC. Deze benoeming markeert het belang van innovatieve revalidatietechnologie in de zorg en is een belangrijke mijlpaal voor de verbinding tussen techniek en geneeskunde.

TU Delft geselecteerd als ELLIS-unit voor AI en machine learning

Het European Laboratory for Learning and Intelligent systems (ELLIS) heeft de TU Delft geselecteerd als een van haar units voor excellent Europees onderzoek op het gebied van Artificial Intelligence (AI) en machine learning.

Carlas Smith in Medical Xpress

Researchers at Delft University of Technology have combined two existing super-resolution microscopy techniques to create a new method.

ERC Consolidator Grant voor betere energieconversie

TU Delft onderzoeker dr. Rene Pecnik van de TU Delft heeft een ERC Consolidator Grant ontvangen voor onderzoek naar betere energieconversie

Barry Fitzgerald in diverse media

Barry Fitzgerald onderzoekt waar de normale wereld en de wereld met superhelden elkaar snijden. Het brengt hem ook op nieuwe wetenschappelijke ideeën.

10 december 2019

Combinatie microscopietechnieken geeft twee keer scherper beeld

Onderzoekers van de TU Delft hebben twee bestaande technieken binnen de superresolutie-microscopie gecombineerd tot een nieuwe methode. Veel experts zagen het combineren van de technieken als iets dat technisch onmogelijk was. Met de nieuwe, gecombineerde methode kunnen onderzoekers de minuscule onderdelen van levende cellen beter dan ooit in beeld brengen. Dat kan onder meer leiden tot nieuwe inzichten in de gezondheidszorg.

Arend Schwab in diverse media

Slimme fiets met stuurassistentie voorkomt dat je omvalt

09 december 2019

Klaas Visser in BNR

Ook schepen moeten steeds duurzamer, maar een schip zonder uitstoot bouw je niet in een dag. In deze uitzending horen we wat daar allemaal bij komt kijken. We gaan onder meer langs bij de innovatiedag van Nederland Maritiem Land.

05 december 2019

Single-cell-biopsy met 3D-printing

Murali Ghatkesar, docent bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering , heeft door middel van 3D-printing een nieuwe methode ontwikkeld om single-cell-biopsies eenvoudiger, sneller en efficiënter uit te voeren. Het is voor de eerste keer dat 3D-printing ingezet wordt bij de productie van micro-en nanofluidische apparatuur. De resultaten van zijn onderzoek zijn deze maand gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Lab on a Chip.

04 december 2019

Microchip for room temperature quantum internet

A key requirement for a future quantum internet is that it will be widely accessible and affordable. This requires the ability to prepare mechanical systems in their lowest possible energy state (the quantum ground state) without expensive cryogenics.

26 november 2019

Javier Alonso-Mora in diverse media

Onderzoekers van TU Delft en MIT hebben een algoritme ontwikkeld dat – in zekere mate – kan voorspellen of automobilisten zich sociaal of asociaal gedragen.

25 november 2019

Freek Broeren & Werner van de Sande in Engineers Online

Onderzoekers van de afdeling Precision and Microsystems Engineering (PME) van de TU Delft hebben een schalingsmethode ontwikkeld die op elk gebogen oppervlak kan worden toegepast. Deze methode heeft allerlei potentiele toepassingen, uiteenlopend van braces die kunnen meegroeien met kinderen of stents voor het openhouden van bloedvaten tot aan uitschuifbaar meubilair.

25 november 2019

Ruud Kortlever in Process Control

Interview Ruud Kortlever in Process Control

21 november 2019

“Liniaal-loos meten” bij plaats delict-onderzoek

Onderzoekers van de TU Delft en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) hebben een nieuw ‘liniaal-loos prototype’ ontwikkeld dat het gebruik van een fysieke liniaal op een plaats delict overbodig kan maken.

19 november 2019

Social behavior for autonomous vehicles by J. Alonso-Mora published in PNAS

Self-driving cars are coming. But for all their fancy sensors and intricate data-crunching abilities, even the most cutting-edge cars lack something that (almost) every 16-year-old with a learner’s permit has: social awareness.

18 november 2019

Nieuw systeem voorspelt persoonlijkheid van autobestuurders

Een team van MIT en TU Delft heeft een nieuw systeem ontwikkeld dat autobestuurders classificeert als egoïstisch of altruïstisch.

15 november 2019

Methode voor het schalen van alle oppervlakken

06 november 2019

Presentatie programma’s Soft Robotics en Botanic Sensor networks bij 4TU event

De vijf nieuwe onderzoeksprogramma’s die 22 miljoen euro toegekend krijgen door de 4TU.federatie presenteerden zich deze week tijdens het 4TU kick-off event.

01 november 2019

Materiaalkundigen sluiten aan bij corrosiegemeenschap in China

Arjan Mol, professor Corrosion Technology and Electrochemistry, en Herman Terryn, deeltijd hoogleraar bij de afdeling Materials Science and Engineering, ontvingen deze maand als eerste internationale corrosiewetenschappers de Fellowship Award van de Chinese Society for Corrosion and Protection (CSCP).

29 oktober 2019

Dariu Gavrila ontvangt IEEE ITS Outstanding Research Award 2019

Dariu Gavrila heeft de Outstanding Research Award 2019 ontvangen van de IEEE Intelligent Transportation Systems (ITS) Society voor zijn werk over "Active Vulnerable Road User Safety with focus on vision-based pedestrian and cyclist detection, motion modelling and path prediction".

29 oktober 2019

Cybernetica-team wint prijs voor beste SMC journal paper

Max Mulder en zijn team hebben de Andrew P. Sage award ontvangen op de IEEE conferentie ‘Systems, Man and Cybernetics’.

28 oktober 2019

Geeske Langejans in diverse media

21 oktober 2019

Neanderthalerlijm uit de Noordzee

Een vuurstenen werktuig gevat in een teerachtige substantie, blijkt na wetenschappelijk onderzoek een van de weinige voorbeelden van lijmgebruik door Neanderthalers.

16 oktober 2019

Miguel Bessa in diverse media

Wetenschappers hebben een supercomprimeerbaar materiaal gemaakt dat je fiets op zakformaat uiteindelijk zou kunnen ontvouwen tot een full-scale.

16 oktober 2019

Perfect match van student en begeleider leidt tot prijswinnend ontwerp

Winnaar van de Inspiration Award 2019 IJsbrand de Lange dankt veel aan zijn afstudeerbegeleider. “Dankzij hem is mijn bedrijf van de grond gekomen.”

14 oktober 2019

Onderzoekers van de TU Delft ontwerpen nieuw materiaal met alleen kunstmatige intelligentie

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuw materiaal ontwikkeld zonder enig experimenteel onderzoek te doen.

10 oktober 2019

De Delftse aanpak van forensische techniek

Karel Terwel (CEG), Michiel Schuurman (AE) and Arjo Loeve (3ME) won a prestigious ICE Publishing Award for their joint work on ‘Improving reliability in forensic engineering: the Delft approach’.

02 oktober 2019

Hans Hopman in NOS.nl

Intreerede Johan Padding: Van chaos tot orde

Op woensdag 9 oktober houdt professor Johan Padding van de leerstoel Complex Fluid Processing bij de afdeling Process & Energy zijn intreerede over 'Van chaos tot orde'.

Van Leeuwenhoeklezing Paulien Herder

Paulien Herder, hoogleraar Engineering Systems Design in Energy en programmaleider van het Delftse consortium e-Refinery geeft zondag 29 september de Van Leeuwenhoeklezing ‘Een wereld zonder fossiele brandstoffen’.

Nominatie Maritime Designer Award 2019

Agnieta Habben Jansen, promovenda bij de afdeling Maritime and Transportation Technology, is genomineerd voor de Maritime Designer Award 2019 met haar onderzoek ‘Vulnerability reduction of distributed systems’.

23 september 2019

Inktvismechanisme in ICT&health en Engineeringnet.be

De ‘mechanische inktvis’, een in Nederland ontwikkeld stuurbaar laparoscopisch instrument voor minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte, is voor het eerst gebruikt in de operatiekamer.

16 september 2019

Fiets van TU Delft in AD

Fiets van TU Delft maakt kans op prijs voor het meest veelbelovende technologische idee.